چکیده:
مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهره مندی از رسانه های نوین (اینترنت ) و میزان پایبندی نسل جـوان (دانشجویان ) به ارزش های اجتماعی" را مورد مطالعه قرار میدهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزش های اجتماعی، اینترنت و پایبندی به ارزش ها، ارائه شد و نظریه های مربوط به ارزش های اجتماعی و رسانه های جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت . سپس نظریه ها و دیدگاه های تبیین کننده رسانه ها و ارزش های اجتماعی و هم چنین دیدگاه های داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت . جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریـز و واحـد علـوم و تحقیقات آذربایجان شرقی که بین ٢٢ تا ٤٠ سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (٩٣-١٣٩٢) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودنـد انتخـاب شـدند. در ایـن پـژوهش از روش پیمایشـی استفاده شده و با بهره گیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری شده است . نتایج نشـان داد رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتمـاعی، معیارهـای مدرن و سنتی در پوشش ، دین گرایی و خاص گرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانون گرایـی ، ثـروت گرایـی و مسـئولیت پـذیری معنـادار و مستقیم است . این نتایج نشان میدهد اینترنت به عنوان یکی از رسانه های دارای مخاطب خاص به نسبت کارکرد و بهره مندی جوانان دانشجو بر ارزش های اجتماعی آن ها تاثیرگذار بوده است .
This paper studies the relationship between the amount of new media (Internet) and the commitment of young generation (students) to social values. To do this, definitions of values, social values, internet, and commitment to values were provided, and then theories of social values and mass media were evaluated. Also, explanatory views of media and social values as well as internal and external perspectives were discussed. The population of the study is master students between 22 and 40 years old in Islamic Azad University of Tabriz (Science and Research, East Azerbaijan) in the second semester of the academic year (92-93). The research method is survey and a questionnaire was used to gather data.
The results show that, there is a significant and inverse relationship between the enjoyment of internet and appearance, affinity and kinship, social class, modern and traditional standards of coverage, religiosity and particularism. Also, there is a direct and significant relationship between the use of internet and social relationsbetween boys and girls, legalism, wealth-orientedness and accountability.
These results suggest that the internet as a media which has specific audience, have influenced students’ social values.
خلاصه ماشینی:
"اما آنچه در این بین مطرح است توجه به گروه خاصی از جامعه استکه به عنوان نسل جوان شناخته شده ومحقق درصد آن است تا رابطه بین بهرهمند از اینترنت را برمیزان پایبندی این نسل بر ارزشهای اجتماعی را مورد مطالعه قرار دهد.
با وجود استفاده زیاد دانشجویان از اینترنت، محقق بر آن است تا با انجام تحقیقی تحت عنوان"مطالعه رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی" را بهعنوان یکی از رسانههای نوین بر رفتارها و تغییر ارزشهای اجتماعی دانشجویان مورد بررسی قراردهد.
دراین پژوهش محقق با بهرهگیری از 11شاخص منصور ساعیکه به منظور بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و میزان همگرایی ارزشهای اجتماعی بین نسلی بین جوانان و میانسالان تهرانی در سال 1391 استخراج کرده بودند، ارزشها را مورد توجه و ملاک عمل قرار داده است که این ارزشها عبارتند از: 1.
فرضیههای پژوهش با توجه اینکه سوال اصلی پژوهش بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی است، بر همین اساس فرضیههایی برای سوال اصلی مطرح و مورد سنجش قرار گرفته است.
پس با در نظر گرفتن این موضوع که اینترنت به عنوان جز لاینفک و رسانهای مدرن با دارا بودن خصوصیاتی چون چند رسانهای بودن، هایپرلینک بودن، تعاملی بودن، پاکت سوئیچینگ و همزمانی میتواند رضایت مخاطب خود را از حضور در فضای مجازی جلب کند و باحضور مستمر و مداوم دراین فضا خواسته یا ناخواسته ارزشهای اجتماعی وی که مورد قبول جامعه است دستخوش تغییر و تحول میشود."