Skip to main content
فهرست مقالات

همراهی شهود و برهان در ایمان و اعتقادات دینی از دیدگاه صدرالمتألهین

نویسنده: ؛

فروردین 1382 - شماره 45 (22 صفحه - از 5 تا 26)

کلیدواژه ها : ایمان ،اعتقاد ،معرفت ،شهود ،برهان

کلید واژه های ماشینی : صدرالمتألهین ،صدرالمتألهین اعتقاد فیلسوفان ،ایمان حقیقی ،دینی ،خدای سبحان بر قلب ،تصدیق و معرفت یقینی ،حقایق دینی ،قلبی ،صدرالمتألهین معارف ،علم کلام ،الهی ،صدرالمتألهین اعتقاد ،معرفت خدا ،نور ایمان ،حقیقی ،مرتبه بالاتری از اعتقادات ،معرفت یقینی ،دیدگاه صدرالمتألهین ،اهل کلام ،اعتقاد فیلسوفان ،خداشناسی و معرفت دینی ،تمسک به نور ،نور معرفت ،اعتقاد قلبی ،صدرالمتألهین ایمان ،ولایت به شناخت عالم ،ارزشها و مقامات دینی ،دینی فیلسوفان ،آیاتی از قرآن ،تفسیر قرآن

صدرالمتألهین معارف اعتقادی را مهمترین رکن ارزشها و مقامات دینی چون توحید و ایمان معرفی می‌کند. وی معتقد است معرفت مطلوب درباره خدا و سایر حقایق دینی نه آن اعتقادی است که عوام به نحو موروثی و مقلدانه دارند و نه معرفت متکلمان و فیلسوفان که از راه مجادله و یا بحث صرف و تفکر عقلی به دست می‌آید؛ بلکه این معرفت، یقین حاصل از نوری است که خدای سبحان برقلب مؤمن می‌تاباند. از سوی دیگر ملاصدرا ایمان را به مثابه تصدیق و عقیده جازم قلبی نسبت به معارف دینی تصویر می‌کند. براین اساس؛ تنها اعتراف صرف زبانی و ایمانی که از سرشک و انکار و غفلت صورت پذیرفته است، نمی‌تواند ایمان به شمارآید و در مقابل، هر نوع اعتقادی که فرد در آن نسبت به اصول ایمانی تصدیق جازمانه دارد ایمان حقیقی نام خواهد گرفت.صدرالمتألهین اعتقاد فیلسوفان را که بدون تمسک به نور نبوت و ولایت به شناخت عالم اقدام می‌کنند و تنها از راه نظر و تفکر عقلی به حقایق پی‌می‌برند ایمان نمی‌نامد. البته از نظروی خداشناسی و معرفت دینی فیلسوفان در مرتبه بالاتری از اعتقادات مقلدانه عوام و اهل کلام قرار دارد.ملاصدرا در برخی از آثار خود، ایمان را تصدیق و معرفت یقینی دانسته و وجود عناصر عاطفی و احساسی را نادیده گرفته است. استاد مطهری با وجود تأیید عقل و توانایی آن در دستیابی به معرفت در تحقق ایمان، اموری چون تسلیم و گرایش را نیز دخیل می‌داند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.