چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه مصرف اینترنت و هویت دینـی انجـام شـده است . اینترنت یک رسانه چند بعدی فضای فرهنگی و اجتماعی است که کـاربران را در موقعیت های متنوع نقش ها و سبک های زندگی قرار میدهد. اینترنت هـم در تولیــد و هــم در مصــرف ، عملکــردی اجتمــاعی دارد عملکــردی کــه عــلاوه بــر هویت سازی، باعث تغییر هویتی هم میشود. روش این پژوهش پیمایشی و ابـزار اصلی گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه است . جامعه آماری تحقیـق حاضـر شـامل کلیـه دانشـجویان دانشـگاه اصـفهان از تمـامی رشـته هـا در مقطـع کارشناسـی تحصیلی در سـال ٩٢-١٣٩١ اسـت . حجـم نمونـه ٣٨٤ نفـر اسـت کـه بـه شـیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشانگر آن است کـه میـان مصرف اینترنتی و هویت دینی کل پاسخ گویـان ، در مجمـوع ، رابطـه یـی معکـوس وجود دارد و با بالا رفتن میزان مصرف اینترنت ، مولفه های هویت دینی به نسبت محدود کاهش مییابد. با تقسیم بندی نوع مصرف اینترنت بر چهار بعد اطلاعـاتی، سرگرمی، آموزشی و شبکه های اجتماعی، نتایج حاکی از آن بود که بعد آموزشی اینترنت تاثیر مثبت بر هویت دینی دارد. بیشترین رابطه معکوس مصرف اینترنـت با هویت دینی در ابعاد شبکه های اجتماعی مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
"این قشر، از رسانه هایی نظیـر مـاهواره و اینترنـت بـه انحاء مختلف از قبیل سرگرمی و تفریح و پرکردن اوقات فراغـت ، دسـتیابی بـه منـابع اطلاعات و یافته های علمی و پژوهشی مورد نیاز یا نشر آثارعلمی خـود، بـرای کسـب خبر از مسائل و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نهایتا برای برقراری ارتبـاط دوستانه و بین شخصی و یا در شکل گسترده تر، شـرکت در گـروه هـای خبـری و نیـز گروه های بحث الکترونیک استفاده میکنند.
لذا سؤال اصلی پژوهش ایـن اسـت کـه مصـرف اینترنتـی چـه تأثیراتی بر هویت دینی دانشـجویان دانشـگاه اصـفهان مـیگـذارد؟ بـر همـین اسـاس سؤال های فرعی هم مطرح میشوند که عبارتند از: میزان مصرف اینترنت چـه تـأثیراتی بر هویت دینی دانشجویان دانشگاه اصفهان دارد؟ شیوه مصرف اینترنت چه تأثیراتی بـر هویت دینی دانشجویان دانشگاه اصفهان دارد؟ با چه رویکردها و نظریه هایی میتوان به تبیین این تأثیرات پرداخت ؟ پیشینه تحقیق مطالعات متعددی دربارة ماهیت و تأثیرات اینترنت بر عقاید مذهبی اعضـاء بـا در نظـر گرفتن آیین های گوناگون انجام شده است .
با توجه به این جـدول مؤلفـه هـای میـزان مصـرف اینترنـت و شبکه های اجتماعی و سرگرمی با تمام ابعاد هویت دینی به جـز متغیـر عـاطفی رابطـه معکوس دارد، هم چنین متغیر اطلاعات ـ خبری با بعد اعتقادی از هویـت دینـی رابطـه معکوس دارد.
همـان گونـه کـه مشـاهده مـیشـود ضرایب رگرسیون های میزان مصرف اینترنت و شبکه های اجتمـاعی و سـرگرمی منفـی است و نشان میدهد بین این مؤلفه ها با ابعاد هویت دینی ارتباط منفی وجود دارد."