Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جامعه شناختی نقش عوامل اجتماعی، رضایت اجتماعی و عزت نفس بر موفقیت تحصیلی

نویسنده:

(26 صفحه - از 101 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی ،عزت‌نفس ،رضایت اجتماعی ،متغیرهای ،رضایت اجتماعی و عزت‌نفس ،موفقیت تحصیلی ،مدرسه ،متغیرهای عزت‌نفس و طبقه اجتماعی ،دانش‌آموزان ،جنس ،دبیرستانهای ،روابط معناداری میان تمامی‌متغیرهای کنترل ،آزمون ،موفقیت تحصیلی رابطه معناداری ،آزمون تأثیر عوامل اجتماعی ،تحلیل رگرسیون ،تحقیق ،عامل ،تحلیل ،پیشرفت تحصیلی ،میزان رضایت اجتماعی ،طبقه اجتماعی ،پیش‌بینی میزان موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان ،مدرسه و رضایت اجتماعی ،تحلیل مسیر ،همبستگی ،عوامل اجتماعی ،جنسیت ،دانش‌آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی و دولتی ،روابط

سؤال اصلی تحقیق، آزمون‌ تأثیر عوامل‌ اجتماعی‌، رضایت‌ اجتماعی‌ و عزت‌ نفس‌ بر پیشرفت‌ تحصیلی‌ است‌. با بررسی‌ مدلهای‌ نظری‌ فرضی‌ و تحقیقات‌ انجام‌ شده‌، این‌ تحقیق‌ سعی‌ در ارائه‌ مدل‌ نظری‌ مبتنی‌ بر متغیرهای‌ کنترل‌ و متغیرهای‌ واسطه‌ای‌ دارد. ابزار تحقیق‌، سیاهه‌ عزت‌ نفس‌ پپ‌ و سنجش‌ رضایت‌ اجتماعی‌ خودساخته‌ است‌ که‌ میزان‌ روایی‌ و پایایی‌ آنها بسیار معنادار وقابل‌‌قبول‌ محاسبه‌ شد. نتایج‌ تحقیق‌ بیانگر این‌ است‌ که‌ روابط‌ معناداری‌ میان‌ تمامی‌متغیرهای‌ کنترل‌ و واسطه‌ای‌ با موفقیت‌ تحصیلی‌ وجود داشته‌ و بیشترین‌ تغییرات‌ موفقیت ‌تحصیلی‌ ناشی‌ از متغیرهای‌ جنس‌ و نوع‌ مدرسه‌ است‌. علاوه‌ بر آن‌ اگرچه‌ متغیرهای‌ عزت‌نفس‌ و طبقه‌ اجتماعی‌ با موفقیت‌ تحصیلی‌ رابطه‌ معناداری‌ دارد، درحضور متغیرهای‌ جنس‌، نوع‌ مدرسه‌ و رضایت‌ اجتماعی‌ در موفقیت‌ تحصیلی‌ تأثیری‌ ندارد. برای‌ آزمون‌ مدل‌ نظری‌، پژوهشی‌ پیمایشی‌ با استفاده‌ از ابزار پرسشنامه‌ در میان‌ 200 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌ دوم‌ دبیرستانهای‌ دولتی‌ و غیرانتفاعی‌ شهر شهرضا انجام‌ گرفت‌. روشهای‌ آماری‌ پژوهش‌ شامل‌ آماره‌های‌ توصیفی‌، آماره‌ آزمون‌ t، تحلیل‌ همبستگی‌، تحلیل‌واریانس‌، تحلیل‌ عاملی‌، تحلیل‌ تمیزی‌، تحلیل‌ رگرسیون‌ چندگانه‌ و تحلیل‌ مسیر است‌. داده‌های‌ تحقیق‌ توسط‌ برنامه‌ کامپیوتری‌ spss در محیط‌ windows کدبندی‌ و استخراج‌ شد و با توجه‌‌ به‌ انواع‌ تحلیلهای‌ یک‌متغیره‌، دومتغیره‌ و چندمتغیره‌ مورد تجزیه‌‌وتحلیل‌قرارگرفت‌. کلیدواژه‌ها: موفقیت‌ تحصیلی‌، عزت‌ نفس‌، رضایت‌ اجتماعی‌، طبقه‌ اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"با توجه به تحلیل رگرسیون چندگانه به روش مرحله به مرحله، داده‌های پژوهش بیانگر این است که در مرحله اول، میزان موفقیت تحصیلی و در مرحله دوم نوع مدرسه (غیرانتفاعی یا دولتی)، عامل تفکیک دختران از پسران است و بقیه متغیرها (شامل عزت‌نفس، رضایت اجتماعی و طبقه اجتماعی) از مدل رگرسیون خارج می‌شود و در تمایز جنسی دانش‌آموزان نقشی ندارد. درخصوص متغیر نوع مدرسه، سؤال اساسی این است که از میان عوامل متعدد آموزشی و اجتماعی (شامل موفقیت تحصیلی، عزت‌نفس ، رضایت اجتماعی، جنس و طبقه اجتماعی) کدامیک از آنها موجب تمایز دانش‌آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی و دولتی از یکدیگر می‌شود. ] نمودار شماره1: مدل علی( تحلیل مسیر) بررسی تأثیر عوامل اجتماعی، رضایت اجتماعی و عزت‌نفس بر موفقیت تحصیلی نتیجه عوامل‌ مؤثر بر موفقیت‌ تحصیلی‌، یکی‌ از دلمشغولیهای‌ پژوهشی‌ عمده‌ از سوی‌ صاحبنظران‌ علوم‌ رفتاری‌، تربیتی‌ و اجتماعی‌ است‌. 7ـ تحلیل‌ رگرسیون‌ چندگانه‌ بیانگر این‌ است‌ که‌ به‌ ترتیب‌ متغیرهای‌ جنسیت‌، نوع‌ مدرسه‌ و رضایت‌ اجتماعی‌ مؤثرترین‌ عوامل‌ در پیش‌بینی‌ میزان‌ موفقیت‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ به‌ شمار می‌رود و در مجموع‌ 43 درصد تغییرات‌ در موفقیت‌ تحصیلی ‌ناشی‌ از سه‌ متغیر مذکور است‌ و در حضور آنها، متغیرهای‌ طبقه‌اجتماعی‌ و عزت‌نفس‌از مدل‌ رگرسیون‌ خارج‌ می‌شود و بر میزان‌ موفقیت‌ تحصیلی‌ تأثیری‌ ندارد. 8ـ با توجه‌ به‌ محاسبات‌ انجام‌ شده‌ در تحلیل‌ مسیر، مدل‌ نظری‌ تحقیق‌ مورد تأیید قرار گرفت‌ به‌گونه‌ای‌ که‌ بیشترین‌ تأثیرات‌ مستقیم‌ متغیرهای‌ تحقیق‌ بر موفقیت‌ تحصیلی‌به‌ ترتیب‌ از آن‌ جنسیت‌، نوع‌ مدرسه‌ و رضایت‌ اجتماعی‌ است‌."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.