Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوعهای درسی و سازگاری دانش آموزان

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 11 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 11 تا 34)

کلیدواژه ها : هوش ،نظریه هوش ،هوش چندگانه ،گاردنر ،موضوعهای درسی سازگاری

کلید واژه های ماشینی : گاردنر ،نظریه هوش ،نمره‌های هوش درون‌فردی ،انواع هوش ،هوش کلامی ـ زبانی ،هوش درون‌فردی ،معنا‌دار ،نظریه گاردنر ،کلامی ،نمره‌های هوش ،فضایی ،مقدماتی نظریه هوش ،هوش منطقی ،بهره‌گیری از نمره‌‌های هوش ،پرسشنامه هوش ،پیشرفت تحصیلی ،هوش زبانی ،همبستگی معنا‌دار ،تحصیلی ،درون‌فردی ،پرسشنامه سازگاری ،دروس ریاضی ،منطقی ،هوش فضایی ،هوش بدنی ،تحصیلی دانش‌آموزان ،فضایی بر دختران برتری ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،توانایی کلامی ،بدنی

این پژوهش به منظور بررسی مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر اجرا شد.داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر که از پرسشنامه‌های دوگلاس و هرمز و پرسشنامه سازگاری بل برگرفته شده است، به دست آمد. همچنین برای کسب داده‌ها از یک پرسشنامه محقق ساخته دربارة یک گروه نمونه 120 نفری از دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران در رشته‌های متفاوت نظری و فنی و حرفه‌ای استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که: · میان انواع گوناگون هوش چندگانه با دروس مرتبط با هر یک از انواع هوش، همبستگی معنا‌دار از ضعیف تا متوسط وجود دارد. · با بهره‌گیری از نمره‌‌های هوش درون فردی و بین‌فردی می‌توان 22 درصد سازگاری کلی را پیش‌بینی کرد.· انواع هوش مطرح شده گاردنر کاملا از هم مستقل نیستند. میان بعضی از آنها همبستگی از ضعیف تا متوسط وجود دارد. 33 درصد واریانس مشترک این هشت نوع هوش، عامل احتمالیg را نشان می‌دهد. · بیشترین واریانس پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را می‌توان با ملاحظه نمره‌‌های هوش کلامی‌ ـ زبانی و منطقی ـ ریاضی تبیین کرد. · سرانجام دختران از نظر هوش درون فردی بر پسران برتری دارند و پسران از نظر هوش دیداری ـ فضایی بر دختران برتری دارند. از نظر دیگر انواع هوش میان دو جنس تفاوت معنا‌دار مشاهده نشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.