Skip to main content
فهرست مقالات

نقد نظریه های رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارائه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (29 صفحه - از 76 تا 104)

کلیدواژه ها :

رشد اخلاقی ،پیاژه ،دانش­آموزان ایران ،سنجش اخلاق ،آزمون رشد اخلاقی ،روان­شناسی اخلاق ،کولبرگ ،باندورا

کلید واژه های ماشینی : رشد اخلاقی، رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ، دیدگاههای رشد قضاوت اخلاقی پیاژه، روان­شناسی، نوجوانان، رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان، کودکان، قضاوت اخلاقی پیاژه و کولبرگ، رشد قضاوت اخلاقی، قضاوت اخلاقی

در موضوع روان­شناسی رشد اخلاقی و سنجش رشد اخلاقی، سالها است که نظریه­های شناخت­شناسی ژنتیک و رفتارگرایی اجتماعی (که مبتنی بر دیدگاههای رشد قضاوت اخلاقی پیاژه و کولبرگ و رویکرد یادگیری اجتماعی باندورا است) در مرکز توجه روان­شناسان و متخصصان علوم تربیتی و مورد استفادة مراکز مشاوره­ای آموزش و پرورش و سایر مراکز روان­شناسی کشور ما بوده است و تا کنون نظریه و ابزار بومی مناسبی در حوزة سنجش رشد اخلاقی ارائه نشده است. مسألة اساسی این است که بنیانهای نظری و ساختار و محتوای این دیدگاهها بدون توجه به بنیانهای جاودانة اخلاقی، انگیزش و احساس اخلاقی، ایمان و فرهنگ اخلاقی، و رفتار و واکنشهای عینی اخلاقی ارائه شده است که با وضعیت رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان و جوانان دانش­آموز ما سازگاری ندارد. این مقاله نشان داده است که رویکردهای مذکور صرفا قضاوت اخلاقی و یادگیری قوانین و مناسبات اجتماعی زندگی در کشورهای غربی را مبنای نظریة خود قرار داده و به بنیان­های روحانی و عقلانی و انگیزشی در اخلاق، که ریشه در خلقت الهی و فطرت آدمی دارد، توجهی نداشته­اند. این مقاله، با ارائة الگویی جدید از شکل­گیری رشد اخلاقی، نشان داده است که رشد اجتماعی و اخلاقی فرد حاصل تأثیر و تأثر متقابل و پیچیده و پویای پنج زمینة طبیعی و درونی خدادادی، زمینه­های اجتماعی، واقعه­ها و تجارب رفتاری، رشد قضاوت شناختی، و تجلی و تحول انگیزشها و عواطف همدردی و کمک­رسانی به دیگران است. بر چنین اساسی است که در این مقاله سعی شده است، ضمن نقد رویکردهای کنونی روان­شناسی در رشد اخلاقی، برای تحقیقات اصیل و جدید علمی در حوزة نظریه­پردازی رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان دانش­آموز زمینه­سازی شود و مقدمات نظری لازم برای تهیة ابزار بومی سنجش رشد اخلاقی فراهم آید.

خلاصه ماشینی:

"1 - Santrock Harris Berk [10] - Theory of mind [11] - Robert Selman [12] - Byrne [13] - Eisenberg [14] - Kotre & Hall [15] - Hodges [16] - Erdley [17] - Feldman [18] - Damon & Hart [19] - Grusec & Kuczynski [20] - Langford [21] - Jean Piaget [22] - Shaffer [23] - Heteronomous morality [24] - Incipient cooperation stage [25] - Autonomous cooperation stage [26] - Bussey [27] - Yuill & Perner [28] - Lawrence Kohlberg [29] - Internalized control [30] - Pre-conventional reasoning [31] - Conventional reasoning [32] - Post-conventional reasoning [33] - Punishment and obedience [34] - Individual instrumental purpose [35] - Mutual interpersonal expectations [36] - Social-order maintaining [37] - Prior rights and social contract [38] - Universal ethical principles [39] - Carol Gilligan [40] - Attanucci [41] - Gibbs Rest Friedman & Friedman Walker Damon & Hart Skoe & Diessner [42] - Miller Glassman Haidt [43] - Snarey [44] - Huebner & Garrod [45] - Shweder [46] - Colby [47] - cognitive social learning theory of moral development [48] - Mischel [49] - Bandura"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.