چکیده:
برای اینکه نیروهای انسانی شاغل در سازمانها روزآمد باشند باید به طور مداوم آموزش
ببینند. آموزش کارکنان از مهمترین عوامل بهبود نظام و فعالیتهای هر سازمان است
(شاهانی،1377). آموزش ضمن خدمت مجازی برای کارکنان، از آن جهت دارای اهمیت است که
غالبا در سازمانهای متفاوت،کارکنان برای شرکت در آموزشگاههای گوناگون ناگزیرند محل
خدمت خود را ترک کنند و این امر مشکلات جدی برای انجام دادن امور و وظایف سازمانی
به وجود می آورد.این پژوهش با مطالعه امکانات موجود مراکز آموزش ضمن خدمت کشور
درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا میتوان نظام آموزش مجازی را برای کارکنان وزارت
آموزش و پرورش کشور راه اندازی کرد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، این راهاندازی
برای کدام دورههای آموزش ضمن خدمت، کدام دروس، کدام گروه از کارکنان وزارت آموزش و
پرورش کشور و به چه طریقی عملی است؟ در این مقاله به امکانسنجی استقرار نظام آموزش
ضمن خدمت مجازی در چارچوب مؤلفههای منابع فنی، انسانی، مالی، کالبدی، فرهنگ
سازمانی و همچنین زمینههای پیاده سازی آن نظام اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"پیشنهادات الف) پیشنهادات اجرایی · توصیف گروه مخاطب (مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش)، تعیین دقیق نیازهای آنها و ایجاد یک بصیرت برای برآورده کردن این نیازها با استفاده از آموزش مجازی؛ · طراحی برنامهها بر اساس زمینههای پیادهسازی و اولویتها؛ · فراهم کردن و یا تکمیل زیرساخت مخابرات و فناوری؛ · فراهم آوردن تمهیداتی جهت برخوردار شدن برنامهریزان درسی سازمان آموزش و پرورش از تخصص لازم جهت استفاده از فناوری؛ · بسترسازی فرهنگی، علمی و آموزشی از طریق برگزاری سمینارها، کارگاهها، دورههای آموزشی، تهیه بروشورها و کتابچههای آموزشی؛ · استفاده از تجربیات کشورهای موفق و همتراز بینالمللی در زمینه آموزشهای مجازی و الگو قرار دادن یک سیستم آموزش مجازی مطلوب برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش؛ · اجرای آزمایشی (حداقل در دو دوره) ؛ · تشکیل شورا و کمیته آموزش مجازی؛ · ایجاد یک مرکز یا مؤسسه آموزشی مستقل برای هدایت، نظارت و اجرای آموزش مجازی؛ · تهیه امکانات رایانهای لازم برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش؛ · جذب و استخدام هیئت علمی و استفاده از نیروهای متعهد و توانمند؛ · انجام دادن پژوهشهای گسترده و کاربردی؛ · شناسایی متخصصان آموزش مجازی و استفاده از نظرات و توانمندیهای آنان؛ ب) پیشنهادهای پژوهشی مؤلفههای امکانسنجی مورد استفاده در این پژوهش: منابع فنی، انسانی، کالبدی، مالی، فرهنگ سازمانی، عوامل محدودکننده، عوامل تسهیلکننده و زمینههای پیادهسازی بوده است، پیشنهاد میشود ابعاد دیگر این امکان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد."