Skip to main content
فهرست مقالات

بهسازی نظام تصمیم گیری در آموزش و پرورش از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاههای تهران و مدیران و کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 13 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 32 تا 57)

کلیدواژه ها : تصمیم­گیری در آموزش و پرورش ،عوامل برون­سیستمی ،عوامل درون­سیستمی ،عوامل فراسیستمی ،آموزش و پرورش ،تمرکززدایی

کلید واژه های ماشینی : نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش ،اعضای هیئت علمی ،آموزش‌و‌پرورش ،هیئت علمی ،تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش ،نظام تصمیم‌گیری در آموزش‌و‌پرورش ،نظام تصمیم‌گیری ،مشکلات نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش ،آموزش‌و‌پرورش براساس عوامل ،بهسازی نظام تصمیم‌گیری ،بهسازی نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش ،آموزش‌و‌پرورش به تفکیک گروهها ،نظام آموزش‌و‌پرورش ،اعضای هیئت علمی دانشگاهها ،مشکلات نظام آموزش‌و‌پرورش ،تمرکززدایی از نظام تصمیم‌گیری ،مدیران و کارشناسان ،انتخاب مدیران ،هیئت علمی دانشکده‌های علوم ،مدیران آموزش‌و‌پرورش ،آموزش‌و‌پرورش به تفکیک ،بهسازی نظام ،تصمیم‌گیریهای آموزش‌و‌پرورش ،نواقص نظام تصمیم‌گیری ،مدیریت آموزشی ،اجرای تصمیمات ،نظام آموزشی ،تصمیم‌گیریهای آموزشی ،سؤال ،دانشگاههای تهران

مقاله حاضر براساس نتایج پژوهشی ارائه می‌شود که به سفارش پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش (پژوهشکده تعلیم و تربیت) و در سال 1383 انجام شده است. در این پژوهش نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش براساس عوامل برون‌سیستمی و درون‌سیستمی مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفته است. بر این اساس نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش مشتمل بر پنج عامل محیطی (فراسیستمی)، ساختارتصمیم‌گیری، فرآیند تصمیم‌گیری، اجرای تصمیم و ارزشیابی و بازخورد در نظر گرفته شده است. اطلاعات این طرح با بهره‌گیری از پرسشنامه و در جامعه آماری دو گروه از اعضای هیئت علمی دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاههای تهران (شهید بهشتی، تهران، تربیت معلم، علامه‌طباطبائی و الزهراء) و اعضای هیئت علمی، مدیران و کارشناسان ستادی وزارت آموزش‌و‌پرورش گردآوری شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش از نظر نمونه‌های تحقیق، نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش به طور کلی دارای نواقص و کاستیهای متعددی است. با وجود این بیشترین مشکلات و نواقص در زمینة عوامل ساختاری نظام تصمیم‌گیری و کمترین مشکلات دربارة عوامل اجرایی بوده است. در ضمن نمونه‌های تحقیق به طور کلی، تمرکززدایی از نظام تصمیم‌گیری آموزش‌و‌پرورش را ضروری و استقرار نظام تصمیم‌گیری نیمه متمرکز را توصیه کرده‌اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.