Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه میان توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی با شایستگی ریاضی در کودکان پیش دبستانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 133 تا 148)

کلیدواژه ها :

دانش فراشناختی ،شایستگی ریاضی ،توانایی شمارش ،توجه بینایی ،درک شنوایی ،کودکان پیش از دبستان

کلید واژه های ماشینی : درک شنوایی و دانش فراشناختی، شایستگی ریاضی در کودکان پیش‌دبستانی، دانش فراشناختی، کودکان، دانش فراشناختی با شایستگی ریاضی، مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، رابطه میان توانایی شمارش، توانایی شمارش، شایستگی ریاضی، توجه بینایی

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیش‌دبستانی است. جامعة آماری پژوهش، 199 کودک 5 تا 6 ساله پیش‌دبستانی شهر اصفهان بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. ابزاهای پژوهش عبارت بودند از:1. مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، 2. آزمون توانایی شمارش، 3. آزمون توجه بصری، 4. آزمون تواناییهای فراشناختی، 5. درک مطلب خواندن. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی شمارش49/0، دانش فراشناختی46/0، توجه بینایی41/0، درک شنوایی38/0 پیش‌بینی‌کننده شایستگی ریاضی در کودکان است. پیشنهاد می‌شود که مربیان کودکان پیش‌دبستانی، مهارتهای را فوق در کودکان تقویت کنند.

خلاصه ماشینی:

"چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیش‌دبستانی است. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی شمارش49/0، دانش فراشناختی46/0، توجه بینایی41/0، درک شنوایی38/0 پیش‌بینی‌کننده شایستگی ریاضی در کودکان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیش‌دبستانی است. در این پژوهش شایستگی ریاضی متغیر ملاک و توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی متغیرهای پیش‌بین است. میانگین و انحراف معیار ابزارهای پژوهش روی آزمودنیها به تفکیک دختر و پسر اندازه مقیاس\پسران 103=n\دختران 94=n \میانگین\انحراف معیار\میانگین\انحراف معیار آزمون اوترخت\15/36\14/12\28/41\39/12 توانایی شمارش\64/6\24/1\22/5\36/1 توجه بینایی\22/0\12/0\37/0\14/0 درک شنوایی\73/5\42/1\21/8\39/1 دانش فراشناختی\27/10\19/1\28/12\37/1 در جدول شمارة (3) ضرایب همبستگی میان ابزارهای پژوهش ارائه شده است. نتایج تحلیل گرسیون چندگانه پیش‌بینی شایستگی ریاضی اندازه‌ها/متغیر t 2 R توانایی شمارش 26/3 76/2 19/0 توجه بینایی 08/0 01/2- 02/0 درک شنوایی 47/3 94/2 14/0 دانش فراشناختی 22/4 16/3 21/0 01/0< P =** بحث و نتیجه‌گیری اغلب پژوهشهای انجام شده در بارة متغیرهای شناختی مؤثر بر عملکرد ریاضی، متغیرهایی را به منزلة متغیر پیش‌بین انتخاب کرده‌اند که مختص ریاضی هستند. Numerical and arithmetical cognition: A longitudinal study of process and concept deficits in children with learning disability. Cognitive addition: A short longitudinal study of strategy choices and speed of processing difference in normal mathematical disabled children. Mathematical learning disabilities: A view from developmental psychology."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.