Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی چالشهای فراوری نوآوریهای آموزشی

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 15 علمی-پژوهشی (36 صفحه - از 11 تا 46)

کلیدواژه ها : نوآوری آموزشی ،مقاومت در برابر نوآوریها ،معلمان نوآور ،مسئولان اجرای نوآور ،بسترسازیهای فرهنگی

کلید واژه های ماشینی : نوآوریهای آموزشی ،آموزش و پرورش ،نوآوران آموزشی در ایران ،نظام آموزشی ،نوآوریهای آموزشی در سطح ،برخورد با مقاومتهای یاد ،سازمان آموزش و پرورش ،مشکلات فراروی نوآوران آموزشی ،ادارات آموزش و پرورش ،نوآوریهای آموزشی در غرب ،مدیران مدارس ،مسئولان آموزش و پرورش ،گسترش نوآوریهای آموزشی ،معلمان نوآور ،کلاس درس ،تعمیق نوآوریهای آموزشی ،خلاق ،برخورد با نوآوریهای آموزشی ،فراروی نوآوریهای آموزشی ،مخاطبان نوآوریهای آموزشی ،نوآوریهای آموزشی در آموزش ،مسئولان آموزش ،سازمان آموزش ،نوآوریهای آموزشی به جامعه ،مشکلات پیش‌روی نوآوران آموزشی ،افراد نوآور ،برخورد خلاق ،برخورد با نوآوریها ،حمایتهای مالی ،مسئولان آموزشی

بررسی سیر تاریخی گسترش و تعمیق نوآوریهای آموزشی در غرب، حکایت از مقاومت در برابراین‌گونه نوآوریها دارد. به این معنا که مخاطبان نوآوریهای آموزشی، از مسئولان آموزش و پرورش گرفته تا مدیران، معلمان و حتی اولیای دانش‌آموزان و خود دانش‌آموزان، به دلایل ناآشنایی، آمادگی نداشتن، ضرورت پیش گرفتن برخوردهای خلاق و مانند آن، در مواجهه با نوآوریهای آموزشی، در نفی و انکار آنها می‌کوشند. پژوهشگران غربی برای برخورد با مقاومتهای یاد شده، بسترسازی فرهنگی و آموزشی و تخصیص سرمایه‌گذاری لازم و نظایر آنها را پیشنهاد کرده‌اند. بررسی موانع و مشکلات فراروی نوآوران آموزشی در ایران، بیانگر آن است که این نوآوران، علاوه بر داشتن مشکلاتی مشابه مشکلات همکارانشان در دیگر نقاط جهان، به دلیل شرایط خاص فرهنگی- اجتماعی ایران، با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو هستند که بعضا" نوآوریهای آنها را در بن بست قرار می‌دهد. در ادامة مقاله، مشکلات مزبور، در سه سطح، کلان و میان برد جامعه و سطح خرد نظام آموزشی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.