Skip to main content
فهرست مقالات

خرد مینوی، دانش عینی و رشد یافتگی شخصیت علمی محقق به عنوان اساس نوآوری آموزشی و تربیتی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (38 صفحه - از 47 تا 84)

کلیدواژه ها : روان‌شناسی ،فلسفة علم ،آموزش و پرورش ،نوآوری آموزشی ،پژوهش ترکیبی ،علوم تربیتی ،خرد مینوی ،شخصیت علمی ،دانش عینی ،نوآوری تربیتی ،تفکر سالم

کلید واژه های ماشینی : خرد ،تربیتی ،دانش ،نوآوری آموزشی و تربیتی ،خرد مینوی ،شخصیت ،روانی ،مغز ،اساس نوآوری آموزشی و تربیتی ،علمی ،پژوهش ،روان‌شناسی ،فلسفة علم ،تفکر ،دانش عینی ،آموزش و پرورش ،فلسفة علم و دانش عینی ،تعلیم و تربیت ،شخصیت رشدیافتة علمی پژوهشگر ،خردمندی ،پژوهشگر ،روش پژوهشی ،فلسفة خردگرایی مینوی علم ،دانش عینی در نوآوری ،پژوهشهای روان‌شناسی و علوم تربیتی ،روان­شناختی ،ترکیبی ،ایران ،مسائل آموزش و پرورش ایران ،روش پژوهشی اصیل

تحولات بی­وقفة علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در جهان معاصر و وضعیت و مسائل آموزش و پرورش ایران به گونه­ای است که ضرورت نوآوری آموزشی و تربیتی در کشور ما را قطعیت می­بخشد. مسئلة مهمی که در کشور ما تا کنون به آن پرداخته نشده، این است که کدام گروه از متخصصان و دانشمندان تعلیم و تربیت و روان‌شناسی، با کدام ویژگیهای اساسی در ساختار روان­شناختی خود، قادر به خلق اندیشه­های جدید برای نوآوری آموزشی و تربیتی در ایران خواهند بود؟ در این مقاله، بر اساس فلسفة "علم مینوی" و با تکیه بر این فرضیة اساسی که خردمندی، دانش گسترده، شخصیت رشدیافتة علمی پژوهشگر، زمینه­ساز اصلی نوآوری علمی است، کوشیده‌ایم، با روش پژوهشی ترکیبی ابداعی برای شناخت عمیق و همه­جانبة پدیده­های مرکزی موضوع مورد مطالعه، که آن ­را "روش پژوهش اصیل خلاق" می‌نامیم، به طرح و بررسی و تحلیل ویژگیهای روان­شناختی پژوهشگران بپردازیم و دلالتهای آن را در تحولات تعلیم و تربیت توضیح دهیم. به عنوان نمونه‌ای در این رویکرد، زمینه­های نوآوری در آموزش تفکر سالم به دانش­آموزان را ابا اتکا بر خرد مینوی، دانش عینی فیزیولوژی مغز، روان‌شناسی و آموزش تفکرو شخصیت رشدیافتة علمی پژوهشگر معرفی می‌کنیم. مطالب مقاله در نه فصل به اضافة منابع، بدین شرح آمده است: 1. بیان مسئله، 2. نوآوری در آموزش و پرورش، 3. سه بنیاد فلسفی، علمی و شخصیتی در نوآوریهای آموزشی و تربیتی پژوهشگران، 4. روش پژوهشی اصیل خلاق برای مطالعة پدیده­های پیچیدة روانی- تربیتی، 5. خرد مینوی، جوهرة هویت ملی و دینی ایرانی برای معنی بخشیدن به زندگی، 6. فلسفة علم و دانش عینی در نوآوری آموزشی و تربیتی، 7. آموزش تفکر سالم، نمونه­ای از کاربرد دانش عینی در نوآوری آموزشی و تربیتی، 8.. موانع به­کارگیری دانش عینی در نوآوری آموزشی و تربیتی، 9. مفهوم رشدیافتگی شخصیت علمی، 10. منابع[1].

خلاصه ماشینی:

"مسئلة مهمی که در کشور ما تا کنون به آن پرداخته نشده، این است که کدام گروه از متخصصان و دانشمندان تعلیم و تربیت و روان‌شناسی، با کدام ویژگیهای اساسی در ساختار روان­شناختی خود، قادر به خلق اندیشه­های جدید برای نوآوری آموزشی و تربیتی در ایران خواهند بود؟ در این مقاله، بر اساس فلسفة "علم مینوی" و با تکیه بر این فرضیة اساسی که خردمندی، دانش گسترده، شخصیت رشدیافتة علمی پژوهشگر، زمینه­ساز اصلی نوآوری علمی است، کوشیده‌ایم، با روش پژوهشی ترکیبی ابداعی برای شناخت عمیق و همه­جانبة پدیده­های مرکزی موضوع مورد مطالعه، که آن ­را "روش پژوهش اصیل خلاق" می‌نامیم، به طرح و بررسی و تحلیل ویژگیهای روان­شناختی پژوهشگران بپردازیم و دلالتهای آن را در تحولات تعلیم و تربیت توضیح دهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.