Skip to main content
فهرست مقالات

نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (27 صفحه - از 9 تا 35)

کلیدواژه ها : راهبردهای یادگیری ،تحلیل مسیر ،خودکارآمدی ،اهداف تبحری ،اهداف رویکرد - عملکرد ،اهداف اجتناب- عملکرد ،پایداری و پیشرفت تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری، راهبردهای یادگیری، عملکرد، دانش‌آموزان، نکویی برازش مقیاس راهبردهای یادگیری، اهداف تبحری، اهداف، نکویی برازش مقیاس اهداف پیشرفت، مشخصه‌های نکویی برازش مقیاس، درس ریاضی دانش‌آموزان، نکویی برازش، متغیرهای، برازش مدل شاخص نکویی برازش، مشخصه‌های نکویی برازش مقیاس خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، مقیاس، مشخصه‌های نکویی برازش مقیاس پایداری، مشخصه‌های نکویی برازش مقیاس اهداف، مدل، شاخص نکویی برازش، خرده مقیاسهای اهداف تبحری، شاخص‌های برازش مدل شاخص نکویی، پایداری بر پیشرفت تحصیلی، شاخص تعدیل‌شده نکویی برازش، پایداری میان اهداف اجتناب، مشخصه‌های نکویی برازش مدل، اهداف اجتناب، تأثیر متغیرهای خودکارآمدی

در تحقیق حاضر، تأثیر متغیرهای خودکارآمدی، اهداف تبحری، اهداف رویکرد-عملکرد، اهداف اجتناب-عملکرد، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی به روش تحلیل مسیر بررسی شده است. برای انجام دادن این تحقیق 389 دانش‌آموز دختر و پسر پایه سوم رشته ریاضی دبیرستانهای دولتی شهر تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. آنان پرسشنامه‌ای را متشکل از خرده مقیاسهای اهداف تبحری، اهداف رویکرد-عملکرد، اهداف اجتناب-عملکرد، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری، برگرفته از منابع معتبر تکمیل کردند. به منظور سنجش میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی افراد شرکت‌کننده از نمرات نهایی پایان سال تحصیلی 84-83 درس حساب آنان استفاده شده است. براساس پیشینة تحقیق، مدل اولیه‌ای برای بررسی روابط این متغیرها درنظر گرفته شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل با داده‌های این پژوهش برازشی مناسب دارد و تأثیر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد، اهداف اجتناب- عملکرد، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأیید شد. متغیر خودکارآمدی نسبت به سایر متغیرهای بررسی شده در مدل، بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دارد. اهداف تبحری از طریق متغیرهای واسطه‌ای خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأثیر غیرمستقیم و معنادار دارد. نقش واسطه‌ای پایداری میان اهداف اجتناب- عملکرد و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی معنادار است.

خلاصه ماشینی: "چکیده در تحقیق حاضر، تأثیر متغیرهای خودکارآمدی، اهداف تبحری، اهداف رویکرد-عملکرد، اهداف اجتناب-عملکرد، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی به روش تحلیل مسیر بررسی شده است. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل با داده‌های این پژوهش برازشی مناسب دارد و تأثیر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد، اهداف اجتناب- عملکرد، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأیید شد. در مجموع مرور ادبیات و پیشینه تحقیقات نشان می‌دهد که رابطة میان بعضی از جنبه‌های اهداف پیشرفت و بازده‌های یادگیری چندان روشن نیست و مستلزم بررسیهای مجدد است، بنابراین مسئله اصلی این پژوهش شفاف کردن روابط میان متغیرهای انگیزشی (خودکارآمدی و اهداف پیشرفت) و متغیرهای شناختی (راهبردهای یادگیری و پایداری) و چگونگی تأثیر آنها در قالب یک الگو بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی است به منظور پیش‌بینی احتمال وجود رابطه میان متغیرهای مذکور و پیشرفت ریاضی، نخست با توجه به یافته‌ها و پیشنیه تحقیقاتی، الگویی طراحی شده و با هدف اندازه‌گیری میزان ارتباط و تأثیراتی که متغیرهای انگیزشی مانند خودکارآمدی و اهداف پیشرفت و متغیرهای شناختی راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی دارند و همچنین شناخت تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مذکور بر پیشرفت ریاضی به ارزیابی روابط میان متغیرها و معنادار بودن روابط هر یک از متغیرها و برآورد ضرایب و برازش مدل پرداخته شده است. The relation between goal orientation and students'''' motivational beliefs and self-regulated learning."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.