Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان توجه به کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلمهای آموزش ریاضی مقطع ابتدایی

نویسنده: ؛

تابستان 1385 - شماره 16 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 97 تا 118)

کلیدواژه ها : آموزش ،نظریه‌های یادگیری ،فیلمهای آموزشی

کلید واژه های ماشینی : کاربردهای آموزشی نظریه‌های یادگیری ،یادگیری در فیلمهای آموزش ،نظریه‌های یادگیری ،کاربردهای آموزشی نظریه ،کاربردهای آموزشی ،ابتدایی ،فیلمهای آموزش ،میزان رعایت در پایه ،اصول ارائه محتوای آموزشی ،فیلمهای آموزشی ،فیلمهای آموزش ریاضی ،درصد قسمتهای فیلمهای هر ،فیلمهای مورد بررسی ،فیلمهای آموزش ریاضی مقطع ،قسمت از فیلمها ،فیلمهای پایه‌های اول ،مقطع ابتدایی ،آموزش ریاضی مقطع ابتدایی ،قسمتهای فیلمهای پایه ،فیلمهای پایه ،قسمتهای فیلمهای مورد بررسی ،میزان رعایت ،میزان رعایت کاربردهای آموزشی ،فیلمهای پایه‌های چهارم ،میزان تحقق کاربردهای آموزشی ،اصول ارائة محتوای آموزشی ،پایه‌های اول ،فرایند یادگیری ،میزان رعایت در هر ،پایه‌های چهارم

این پژوهش با هدف بررسی میزان تحقق کاربردهای آموزشی نظریه‌های یادگیری در فیلمهای آموزش ریاضی مقطع ابتدایی ـ تولید شده در دفتر فناوری آموزشی آموزش و پرورش ـ انجام شده است. بدین منظور پس از بررسی نظریه‌های یادگیری‌، اصول ارائه محتوای آموزشی از این نظریه‌ها استخراج و میزان رعایت این اصول در هر قسمت از فیلمهای یاد شده با روش «تحلیل محتوای مقوله‌ای» ـ بدون نمونه‌گیری ـ بررسی شده است. نتایج به دست آمده از بررسی 105 قسمت فیلم آموزش ریاضی در پنج پایه مقطع ابتدایی نشان داده است که برخی کاربردهای آموزشی نظریه‌های یادگیری مورد نظر این پژوهش‌ در تهیه و تولید این فیلمها‌، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. مهمترین این کاربردها عبارتند از: وضوح اهداف، مرور مطالب پیش نیاز، ارائه پیش سازمان‌دهنده‌ها، جلب توجه، سازمان‌دهی مطالب، جمع‌بندی و پایان هر قسمت از فیلمها. یافته‌های پژوهش حاضر دربارة مقوله‌های ذکر شده حاکی از آن است که:اهداف رفتاری در هیچ یک از قسمتهای این فیلمها به صورت واضح و روشن مشخص نشده‌اند. مرور مطالب پیش نیاز و ارائه پیش سازمان‌دهنده‌ها ـ به ویژه در فیلمهای پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی ـ به ندرت دیده شده است (در یک قسمت از 62 قسمت این فیلمها‌‌؛ مرور مطالب پیش‌نیاز و در 6 قسمت؛ ارائه پیش سازمان‌دهنده‌ها انجام شده است). جلب توجه غیرکلامی، حداکثر در 12درصد قسمتهای فیلمهای هر پایه انجام شده و از تنوع قابلیتهای فیلم و دوربین در جلب توجه بهره‌گیری نشده است. سازمان‌دهی مطالب دربیشتر قسمتهای مورد بررسی (77درصد آنها) انجام نشده و جمع‌بندی و نحوه پایان یافتن بیشتر قسمتهای فیلمهای پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی (جمع‌بندی در 89 درصد قسمتها و نحوه پایان یافتن در 81 درصد قسمتها) نامشخص است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.