چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت نوع رابطه روایت و فهم داستان زندگی دانشجویان درونگرا– برونگرا و دستیابی به جزئیات سبک های زندگی روایی این افراد انجام شد. طرح این مطالعه، پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه آماری، 300 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تهران بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی با استفاده از فرم کوتاه آزمون شخصیتی آیزنک گزینش شدند. سپس تعدادی از هر گروه درونگرا و برونگرای انتهای پیوستار انتخاب شدند و بر طبق فرم داستان زندگی مک آدامز از آن ها مصاحبه شد. داده ها به روش تحلیل محتوا و آزمون خی دو بررسی شد. نتایج نشان داد که نگرش افراد درونگرا و برونگرا، محتوای روایات آن، بافت، ساختار و الگوی روایی و فضای عاطفی و روانی حاکم بر داستان های ایشان با یکدیگر متفاوت است و صفات درونگرایی- برونگرایی و نوروزگرایی می توانند به شکل معناداری بر رفتار تولید زبان فردی در تنوعی از بافت ها تاثیر بگذارند.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش حاضر به چنـد قسـمت تقسـیم می شوند که عبارت هستند از:١) بین درونگرایی و برونگرایی با بافت تجربیات ( فـردی و بـین فردی بودن خاطرات ) رابطۀ معنادار وجود دارد؛ ٢) بین درونگرایی و برونگرایی با افراد درگیـر در اتفاق های مهم زندگی ( شخصیت های مثبت و منفی ) رابطۀ معنادار وجود دارد؛٣) بین مکان رخ دادن تجربه های افت و اوج زندگی افراد درونگرا و برونگرا تفاوتی وجود نـدارد؛٤) اغلـب تغییرات عمده ، دربارة افراد هر دو گروه در دورة نوجوانی رخ داده است ؛ ٥) بین درونگرایـی و برونگرایی با بار عاطفی – هیجانی رویدادهای زنـدگی ، رابطـۀ معنـادار وجـود نـدارد؛٦) بـین درونگرایی و برونگرایی با تأثیر روانی – هیجانی خاطرات و رویـدادها، رابطـۀ معنـادار وجـود دارد.
در این مورد، تبیین احتمالی می تواند این باشد که همان طور که افـراد مهـم مـؤثر بـا نقـش مثبت و حمایتی در روایت های زندگی برونگرایان ، خـانواده آن هـا بودنـد، بنـابراین ، بهتـرین و مثبت ترین تجربه و خاطرة آن ها نیز در کنار این کـانون و در محـل زندگیشـان اتفـاق افتـاده و بدترین لحظات زندگی آن ها خارج از این مکان بوده است ، اما همان گونه که ذکر شد، در افراد درونگرا، خانواده اثری منفی داشت و در مواردی حتی دلیـل اصـلی تجربـه افـت افـراد مـورد پژوهش بود."