چکیده:
مقالۀ حاضر به بررسی اثر سرمایۀ فکری بر رابطۀ چابکی و عملکرد سازمان در ادارۀ کل آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران پرداخته است. روش انجام تحقیق توصیفی- پیمایشی و روش نمونهگیری به روش در دسترس است. جامعۀ آماری شامل 260 نفر است که تعداد 155 نمونه انتخاب و توسط پرسشنامۀ استاندارد فرضیات تحقیق بررسی شده است. ارزیابی و تجزیهوتحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-pls (حداقل مربعات جزئی) انجام گرفته است. نتایج حاکی از اثرگذاری مثبت و معنیدار سرمایۀ فکری بر رابطۀ چابکی و عملکرد سازمان (به میزان 7/23 درصد) و بهطور مستقل بر چابکی سازمان و بر عملکرد سازمانی (بهترتیب به میزان 3/72 و 7/33 درصد) دارد. همچنین نتایج اثر مثبت و معنیدار چابکی بر عملکرد سازمانی (به میزان 6/42 درصد) را نیز تأیید کرده است. در پایان، برای بهبود سرمایۀ فکری و چابکی در سازمان مورد تحقیق، پیشنهادهایی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
", 2003; Atuahene-Gima, 2003 & Chen and Chiang, 2011) با توجه به آنچه پیرامون ضرورت سرمایۀ فکری و چابکی در سازمان و تأثیر آن هـا در سـازمان بیان گردیده ، این مهم است که سازمان ها چگونه میتوانند با بهـره گیـری توأمـان آن هـا در پیشـبرد اهداف خود و افزایش عملکرد سازمان موفق گردند.
پیشنهادها متغیر مؤلفه پیشنهادها سرمایۀ حذف بروکراسی زائد، شناسایی فرایندهای باارزش سازمان ، استفاده از ساختاری سیستم های اطلاعاتی کارآمد، پشتیبانی از فرهنگ تغییر و تحول برگزاری کارگاه های علمی ، استفاده از تحقیقات ، تهیۀ نمای شایستگی سرمایۀ انسانی مشاغل ، انجام کارهای گروهی، تفویض اختیار از سمت مدیران ، افزایش سرمایۀ فکری انگیزش کارکنان شناسایی نیازهای ارباب رجوع ، استفاده از وب و دنیای مجازی، ارتباط سرمایۀ رابطه ای مستمر و پیگیری مشکلات ارباب رجوع ، تقویت نگرش خدمت به مشتری (ارباب رجوع ) استفاده از سیستم های اطلاعاتی کارآمد، استفاده از وب و دنیای مجازی، سرعت ارتباط مستمر و پیگیری مشکلات ارباب رجوع تفویض اختیار از سمت مدیران ، انجام کارهای گروهی، برگزاری شایستگی کارگاه های علمی چابکی سازمان استفاده از وب و دنیای مجازی، ارتباط مستمر و پیگیری مشکلات پاسخ گویی ارباب رجوع ، تقویت نگرش خدمت به مشتری (ارباب رجوع ) استفاده از سیستم های اطلاعاتی کارآمد، حذف بروکراسی زائد، پشتیبانی از انعطاف پذیری فرهنگ تغییر و تحول با توجه به آنچه در سازمان مورد تحقیـق بـه آن دسـت یافتـه ایـم ، راهکارهـای عملیـاتی زیـر، مهم ترین راهکارها هستند: پیشنهاد می شود برای انجام سریع تر امور و رفع مشکلات اداره هـای منـاطق مختلـف آموزش وپرورش ، افرادی از هـر معاونـت بـرای بررسـی مشـکلات هریـک از اداره هـای آموزش وپرورش انتخاب و کمیته ای به عنوان «کمیتـۀ تـدبیر» تشـکیل شـود کـه بـه طـور تخصصی، مشکلات ادارة تحت نظر را دریافت و حول رفع آن در زمـان مشـخص اقـدام کنند."