Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات و خاستگاه تاریخی مکتب قباله

نویسنده:

(24 صفحه - از 221 تا 244)

کلید واژه های ماشینی : قباله، عرفان، مکتب قباله، خاخام، مرکبه، یهودی، خدا، سنت، عارف، آموزه، روح، فیضان، جهان، کتاب، عرفان یهودی، نور، عرفان مرکبه، فرشته، آفرینش، خاستگاه تاریخی مکتب قباله، سفیراها، سنت عرفانی قباله، سنت عرفانی، سفر، انسان، تخت، Sof، قباله عملی، مکتب قباله در عرفان مرکبه، آدم

خلاصه ماشینی: "این کلمه تا قرن دوازدهم میلادی اهمیت چندانی پیدا نکرد، اما پیش از آن، جریانات عرفانی‌ای در درون یهودیت وجود داشت که می‌توان آنها را نیز جریانات قباله‌ای خواند؛ چرا که حاوی اصول اساسی مرامی هستند که نتیجتا همان مکتب قباله شد. قسمت اول این کشف و شهود دو بخشی مربوط به ده سفیرا یا ده شماره است؛ حال آن که قسمت دوم مربوط به ایجاد الفبای عبری به عنوان وسیله‌ای الهی برای آفرینش است، که اساس همه چیز است. قباله نظری (Speculative Kabbalism) ریشه‌های این مکتب در بابل است، اما جرقه‌ای که منجر به ظهور آن شد، کتاب آفرینش (سفر یصیرا) بود. در این کتاب است که دو عقیده قباله نظری ابراز می‌شود، که در قرون بعدی تفکر قباله‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد: ارتباط سفیراها با اصول اولیه معقول، که نظام آن به روشنی رسم شده و یک اصل مؤنث در خدا، شخینا، که نه تنها معرف کالبد معنوی بنی اسرائیل است، بلکه معرف روح خود انسان است. شخینا در عبری، صرفا به معنای «ساکن بودن در» است؛ و در کتاب مقدس از این کلمه برای نشان دادن حضور خدا و تجلی حضور الهی در جهان و انسان استفاده می‌کند. مدرسی‌گری کسل کننده و بی‌ثمر سنت خاخامی، که در اختیار چند تن از خواص بود، با این نظر استاد نام مقدس ـ که فقط شادی و عبادت است که انسان را با خدا متحد می‌کند ـ ناسازگار بود. همین که کسی دریافت که خدا در همه چیز حضور دارد می‌تواند دریابد که شر و ناشادمانی موجود در جهان فقط ناشی از دیدگاه معیوب و قاصر انسان درباره اشیا است، و در خود اشیا نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.