Skip to main content
فهرست مقالات

دانش نامه دین: آیین بودا

نویسنده:

(16 صفحه - از 237 تا 252)

کلید واژه های ماشینی : آیین بودای، دینی، ژاپن، چین، سن، آیین بودای پاک‌بوم، اخلاق، آیین بودای ژاپنی، هند، بوداییان

خلاصه ماشینی:

"اگرچه در آغاز بوداییان مهایانه هیچ بنیاد مالی مثل املاک بزرگ نداشتند مکتبشان سریعا در میان توده‌های مردم رواج یافت، خاصه پس از آن که این مکتب اعمال دینی عامیانه را به خود پذیرفت. آیین بودا به تدریج تغییر کرد تا با شیوه تفکر چینی سازگار شود، یعنی کم‌تر نظری و بیشتر مجسم و عینی شد؛ بیان مستقیم و شهودی را بیش از نظریه انتزاعی می‌پسندید؛ و برای حفظ اخلاق کنفوسیوسی و گرایش به تمرکز توجه بر انسان و زندگی در جهان روزمره، رابطه انسان با دیگران را، در خانواده و در سلسله مراتب جامعه تأکید می‌کردند. آمیدا در گذشته، وقتی که هنوز بوداسف بود، 48 سوگند خورد که هجدهمین سوگندش این است: «اگر من به بوداییت برسم تمام موجودات در ده گوشه [عالم] باید با ایمان پاک‌دلانه آرزو کنند که در بوم من ( یعنی، پاک‌بوم ) زاده شوند، و اگر با ده بار اندیشیدن به من زاده نشوند من به برترین روشن‌شدگی ( یعنی، بودا شدن ) نخواهم رسید. در سال‌های آغازین زندگیش رهروی پیش گرفت، نخست در مکتب شین‌گون مطالعه کرد و سپس در مکتب تن‌دایی، آن‌جا بود که به این نتیجه رسید که فقط به یک متن، یعنی، نیلوفر آیین نیک ( سددرمه پوندریکه- سووتره ) یا سوره نیلوفر نیاز است، و رهایی کشور از رنج‌هایش می‌تواند با عبادت درست سوره نیلوفر و شاکیه‌مونی بودا به بهترین شکل حاصل شود. آداب این فرقه کمابیش با اعمال فرقه رین‌زایی یکی بود، اما آدابی از آیین بودای پاک‌بوم را نیز در خود داشت، چون که مکتب چن در عهد دودمان مینگ ( 1368ـ1644 ) ایمان به آمیدا بودا را جذب کرده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.