Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم نیروانه در آیین بودا

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 99 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : نیروانه، بودا، روانی، آیین بودا، نیروانه در آیین بودا، ارهت، مرگ، اصطلاح، سن، مقصد، متن‌های، واژه، شهوت، شناسه، متن‌های بودایی، خاموش، توصیف برترین مقصد زندگی، ذات، ذات نیروانه، روشن‌شدگی، برترین، زندگی، اشاره، مکتب‌های، معنای دقیق نیروانه، فرونشاندن، پیدایش آیین بودا، متن‌های ابی‌دمه تجربه نیروانه، مقصد آیین بودای، برترین مقصد آیین

خلاصه ماشینی: "[اشاره] پیش از پیدایش آیین بودا، در حدود قرن پنجم ق‌م، نیروانه (2) را هدف زندگی معنوی می‌دانستند، اما این [اصطلاح] تنها در متن‌های بودایی است که بسیار مشهور شده است. اما ازآن‌جا که این اصطلاح احتمالا ماقبل بودایی است، این ریشه‌شناسی برای تعیین معنای دقیق آن، به مثابه برترین مقصد آیین بودای آغازین، ضرورتااز قطعیت برخوردار نیست. البته متن‌های بودایی بر آنند که زبان را در این مورد خاص نمی‌توان به کار برد؛ چون واژه‌ها در آخرین تحلیل مشتق از تجربه حسی‌اند که خود در بردارنده حافظه و تخیل است. رهرو کامل یا ارهت اگر در سیر خود به نیروانه دست یابد، و این همزمان با مرگ او باشد، آن را «ذات نیروانه بی‌در کار بودن بنیاد» [=نیروانه بی‌باقیمانده دل‌بستگی] می‌خوانند که به پری‌نیروانه ((parinirvaÎna هم معروف است. فرو نشاندن [کامل [ناپاکی‌ها، که با رسیدن به مقام «ارهتی»، یا قدیسیت و عموما در همین زندگی دست می‌دهد، و این در گفتارهای بودا «نیروانه با در کار بودن بنیاد» خوانده شده است، و مراد از «بنیاد»، این‌جا، همان «پنج توده» هستی است. از آن جا که متن‌های کهن‌تر، اغلب در زمینه مرگ بودا به [آن پری [نیروانه «بی‌باقی‌مانده دل‌بستگی» اشاره می‌کردند، کم‌کم این طور فرض کردند که اگر آنچه در مرگ ارهت حاصل می‌شود ذات نیروانه «بی‌باقی‌مانده دل‌بستگی» باشد، در این صورت باید ذاتی مشابه بوده باشد که در روشن‌شدگی یافته شود. (The standard English translation of the earliest collection of points disputed by Buddhists during the first two centuries after the Buddha''''s career, Part of the abhidhamma section of the PaÎli canon."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.