Skip to main content
فهرست مقالات

ناگارجونه

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 117 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : ناگارجونه، بودا، نیروانه، مکتب مادیمیکه آیین بودای مهایانه، مکتب مادیمیکه، مکتب، فیلسوف مکتب مادیمیکه آیین بودای، حقیقت، معلول، آیین بودا، تهیت، نظرهای، متافیزیکی، آموزه‌های، مشروط، آموزه‌های ناگارجونه به کار، رخدادی، علت‌ها و معلول‌ها، نظریه، علت، بتوان ناگارجونه، ناگارجونه نظریه‌های متافیزیکی، اثبات، مکتب‌های بودایی، اثبات تناقض‌های درونی دلایل، اثر نظریه شـو، مادیمیکه و یوگاچاره آیین بودای، مکتب مادیمیکه و یوگاچاره آیین، ناگارجونه دلیل، مترادف آموزه‌های ناگارجونه

خلاصه ماشینی: "ناگارجونه سعی دارد، بیان کند، که: رابطه علی دو جنبه دارد که هر یک با دیگری ناسازگار (مانعة الجمع) است؛ یک جنبه آن است که علیت متضمن پیدایی مشروط (وابستگی در پیدایی ) است؛ جنبه دیگر این است که هر علت و معلولی دارای ذات ازلی خاص خود است که قادر به پدیدآوردن (معلول) نیست؛ حال، اگر دومی را انتخاب کنیم، پیدایی مشروط در کار نخواهد بود و اگر اولی را برگزینیم، نه علت و نه معلول، هیچ یک، ذات ازلی نخواهند داشت. ناگارجونه نظریه‌های متافیزیکی گوناگون ویششیکه (4) را بنابر اندیشه هندی آن زمان را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد(مثلا این نظریه که شی‌ء مادی از اتم‌های بسیط تشکیل می‌شود؛ نظریه سانکیه که بنابر آن، اشیای مادی از مایه یا ماده نامتعین و بسیط پدید می‌آیند که آن را پرکریتی (5) یا ذات می‌خوانند؛ و نظریه بودایی آغازین، که بنابر آن، حقیقت یک جریان یا ـ به سخن بهتر ـ دسته‌ای از رخدادهای لحظه‌ای و گذرا است) او نشان می‌دهد که مفاهیم به کار رفته در هر یک از این موارد، (از قبیل مفاهیم جزء و کل؛ بسیط و مرکب؛ پایندگی و تغییر؛ ذات نامتعین و وجودهای متعین) متضمن اضداد خوداند، و آن قدر متضادند که نمی‌توان به طور منسجم، نظراتی را بیان کرد که آن‌ها را دربرگیرند؛ زیرا مثلا، مفهوم صندلی مفهومی ناپیوسته (و بی‌ربط)است؛ شی‌ای هم که ادعا شده، صندلی است، تهی است؛ یعنی عاری از خودبود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.