Skip to main content
فهرست مقالات

مکاشفه ی معنای حقیقی

نویسنده:

مترجم:

(22 صفحه - از 37 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : روشن‌شدگی ،وجه ،شناسه ،بودا ،ذات ،حالت ،دانستگی ،روشن‌شدگی نهادین ،مطلق ،ناروشن‌شدگی ،آلایش ،چنینی ،نشانه‌های ،جهان ،حالت روشن‌شدگی و حالت ناروشن‌شدگی ،فریفته ،آلوده ،دل فریفته ،شناسه‌گر ،روشن‌شدگی و ناروشن‌شدگی ،انسان ،نشانه‌های ذات روشن‌شدگی ،ذات دل ،نشانه‌ی شناسه‌های دل آزاد ،حالت آلوده‌ی دل ،وجه ناروشن‌شدگی ،میان حالت روشن‌شدگی و حالت ،رابطه‌های میان روشن‌شدگی و ناروشن‌شدگی ،اندیشه‌های فریفته ،سرشت ذاتی دل

خلاصه ماشینی:

"اندیشه‌هایی را که در چند سطر قبل آمده به شکل موجزش در این عبارت ناگارجونه دیده می‌شود: « هنگامی که شناسه‌ی [ یا، موضوع [اندیشه غایب باشد اسناد (2) ] به آن [متوقف می‌شود؛ چون که، درست مثل نمونه‌ی نیروانه، سرشت ذاتی تمام اشیا (3) را، که نه زاده شده است و نه از میان می‌رود، نمی‌توان تصدیق کرد. با این‌همه، باید گفت که آغاز [ پیدا شدن اندیشه‌های فریفته [معلوم است، به این معنی که آن‌چه به مثابه‌ی چیزی [ وجوددارنده بر شالوده‌ی آن‌چه [ورای هرگونه اندیشه‌یی است [ یعنی، ذات دل [شناخته می‌شود. این را از آن رو می‌توان گفت که حالت ناتهی [ روشن‌شدگی نهادین [راستین است، پاک و درخشان است، از هر دو حجاب آلایش و عقل آزاد است، و به ورای نشانه‌های چیزی که مرکب [ یعنی، انبار دانستگی [است می‌رود. ] 1) دل آن‌چه در حالت ناروشن‌شدگی پیدا می‌شود، که [ به خطا جهان اشیا را [درک می‌کند و از نو می‌سازد و، چون تصور می‌کند که جهان [ باز ساخته‌ی [اشیا واقعی است، به بسط اندیشه‌های [ فریفته ] ادامه می‌دهد، چیزی است که ما آن را دل [ یا، جان] می‌خوانیم. گرچه تمام چیزها همیشه در سکون‌اند و عاری از هرگونه نشانه‌ی برخاستن، از ناروشن‌شدگی ناشی از نادانی است که شخص به خطا از درمه [ یعنی، چنینی [دور می‌افتد؛ و بدین‌سان در یافتن دانشی که با سازگاری خود با تمام شرایط جهان به‌طور خودبه‌خود عمل می‌کند ناکام می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.