Skip to main content
فهرست مقالات

دین و فلسفه در غرب مسیحی از ابتدا تا دوره اصلاح دینی

نویسنده:

(48 صفحه - از 89 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : دین ،فلسفه ،عقل ،ایمان ،یونانی ،خدا ،کلام ،انسان ،معرفت ،اعتقادات ،مسیحیت ،یهودی ،فهم ،فیلسوف ،کتاب مقدس ،خداوند ،اصول ،حقیقت ،تاریخی ،فلسفه دین ،حکمت ،دین یهود ،فلسفه یونان ،تبیین ،علم ،دین و فلسفه ،سخن ،ایمان و عقل ،مفاهیم ،فلسفه در غرب مسیحی

خلاصه ماشینی:

"همان‌طور که عقلانیت فلسفی با وجود شباهت و ساختار یگانه، در این دوره‌های تاریخی و در سه فرهنگ عمده نیم‌کره غربی یعنی مسیحیت، اسلام و یهودیت به یک صورت نبوده است و در تاریخ با عقلانیت‌های متفاوت مواجه می‌شویم، تعریف و موضوع ایمان نیز بسیار مورد بحث بوده و مؤمنان و متفکران در تعریف خویش از دین از ساختارهای متفاوت دینی سخن گفته‌اند و می‌گویند. او معنای نمادین یا سمبلیک را برای اشیای مقدس و حتی لباس روحانیان نیز قائل بود و در تفسیر کتاب مقدس به جای فهم تاریخی این کتاب، فهم انسان مدارانه و جهان‌شناختی را بر اساس آرای افلاطونیان عصرش مدنظر قرار داد و از این جهت از سنت یهودی دور شد و به سنت یونانی نزدیک گشت و به عبارت دیگر، نخستین پایه‌های علم کلام، یعنی درک مفاهیم ابراهیمی با عقلانیت یونانی را ریخت؛ سنتی که ______________________________ 1. (1) آنسلم در فهم ایمان و تبیین اعتقادات برای عقل جایگاه بسیار مهمی را در نظر گرفت، ولی نباید فراموش کرد که او قبل از هر چیز یک راهب بود و سنت روحانی که عشق به خدا موضوع اصلی آن بود، نقش مهمی در حیات راهبانه او داشت. بدین ترتیب می‌توان گفت که از نظر توماس ایمان نیز به یک نوع معرفت نزدیک می‌شود؛ یعنی باید سعی عقلی کرد و اصول آن را فهمید، ولی از طرف دیگر باید توجه داشت که توماس یک مسیحی معتقد بود و باور داشت که موضوع ایمان اموری الهی و فراتر از فهم عقل طبیعی انسان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.