Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه عرفان و تصوف در اسلام/ گفت و گو/

مصاحبه شونده:

(34 صفحه - از 11 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : عرفان، تصوف، اسلام، عرفان و تصوف، عقل، شریعت، عارف، دین، آدم، غزالی، خدا، فلسفه، نماز، کتاب، انسان، تصوف در اسلام، عرفان نظری، مردم، حالت، عرفان عملی، مسئله، کار، مشکل، عمل، دین اسلام، تصوف و عرفان، مسائل عرفان عملی، دین عقلانی اسلام دینی، عرفان با تصوف فرق، عرفان نظری و عملی

خلاصه ماشینی: "من یک ملاک دارم؛ با آن ملاک من معتقد هستم که هر کس با انصاف نگاه کند، می‌تواند تشخیص بدهد که اصول تصوف، مورد دعوت نبی اکرم(ص) و مورد توجه صحابه نبوده است و آن ملاک تطبیق است؛ یعنی اول اصول تصوف را مثل وحدت وجود که خدا هست و هیچ جز او نیست یا مسئله ریاضت و مسئله شهود و فنا و غیره را تصور بکنید و پس از آن، متن اسلام را ببینید، و بعد متن اسلام را با آن اصول تطبیق کنید؛ مثلا اشعار ابونواس را که اصلا حالت عرفانی نداشت یا بعض اشعار شعرای زمان خودمان را که اصلا اگر با آنها زندگی کنی، می‌بینی اصلا در حال و هوای عرفان نیستند، ما اینها را با مبانی عرفان تطبیق می‌دهیم. این حالت ندارد، تبلیغاتی که می‌کند ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما به عنوان یک تکلیف مفید تصمیم می‌گیریم و از فردا ساعت را تنظیم می‌کنیم، ساعت دو و نیم بعد از نصف شب بلند می‌شویم، وضو می‌گیریم و نماز می‌خوانیم، اما اگر یک نفر تهجد شبانه عرفانی پیدا کند، او یک چیز دیگری شده است، این عمل برای او تکلیف نیست، بلکه یک حالت است یا شریعت در مورد توکل می‌گوید، آقا کارهایت را واگذار به خدا، شما در زندگی واگذاشتن کار را تجربه کرده‌اید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.