چکیده:
اختلال بیشفعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است و حدود ۸ تا ۱۰ درصد کودکان به آن مبتلا هستند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است، ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیشفعال بدون فکر کردن عمل میکنند، بیش از اندازه فعالاند و در تمرکز کردن مشکل دارند. آنها غالبا توجه دارند که پدر و مادر چه انتظاری از ایشان دارند، ما برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است، چون نمیتوانند آرام بنشینند، دقت کنند و به جزئیات توجه کنند. البته بیشتر بچهها در سنین خردسالی، خصوصا اگر مضطرب یا هیجانزده باشند، چنین رفتارهایی از خود بروز میدهند، اما در کودکان بیشفعال این علائم در مدت زمانی طولانی وجود دارد و در شرایط و محیطهای متفاوت مشاهده میشود.اختلال بیشفعال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب میرساند. اما با درمان مناسب، میتوان به کودکان یاد داد که چگونه با این مشکل کنار بیایند و بر خود تسلط پیدا کنند
خلاصه ماشینی:
"این افراد غالبا: ● توجه زیادی به جزئیات ندارند؛ ● بر بازیها و کارهای مدرسه نمیتوانند تمرکز داشته باشند؛ ● کارهای مدرسه و فعالیتهای روزانه خود را در منزل تا آخر دنبال نمیکنند و آنها را به پایان نمیرسانند؛ ● نمیتوانند یک وظیفه یا تکلیف را تمام و کمال انجام دهند؛ ● ● اسباببازیها، کتابها و وسایلشان را اغلب گم میکنند.
نوع دوم: تکانشی ـ بیشفعالی در این نوع اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار میکند.
مشخصه کودکانی که این اختلال را با هم دارند بدینگونه است: ● بیقراری و ناآرامی؛ ● دویدن مداوم از سویی بهسوی دیگر و یا بالا رفتن از چیزی؛ ● پایین آمدن از صندلی وقتی که اجازه این کار را ندارند؛ ● ناتوان در بیسروصدا بازی کردن؛ ● بیش از حد صحبت کردن؛ ● پاسخ دادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام نشده است؛ ● عدم توانایی در صبرکردن برای نوبت خود؛ ● بدون اجازه وسط بازی دیگران پریدن؛ ● وسط صحبت دیگران پریدن.
۳. رفتار درمانگری عاملی: این روش به این صورت است که به رفتارهای مناسب پاداش داده و رفتارهای نامناسب را از طریق بیتوجهی کردن یا تنبیه کردن یا بازداری از مدرسه رفتن کودک برای یک دوره کوتاهمدت، مورد عدم تشویق قرار میدهند تا به توجه به نوع رفتار با وی، رفتار خود را اصلاح کند.
شش مورد یا بیشتر از نشانههای بیتوجهی زیر حداقل ششماه طول بکشد و شدت آنها در حدی غیرانطباقی بوده و یا سطح رشد ناهماهنگ باشد: ـ بیتوجهی، از این لحاظ اعمال زیر غالبا در فرد درگیر با ADHD قابل مشاهده است."