Skip to main content
فهرست مقالات

بنیاد اندیشگی مندله

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 109 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : مایا ،بودا ،دانستگی ،کرمه ،هندی ،نور ،روان ،بنیاد ،عقل ،دانش ،اندیشه ،خدا ،ادراک ،تجربه ،بنیاد اندیشگی مندله ،جهان ،مکاتب ،انسان ،حقیقت ،مطلق ،آیین بودای ،تصورات ،فرایند ،علت ،دانستگی مطلق ،حالت ،نیروی کرمه ،فراگشت بنیاد ،زندگی ،دانستگی کیهانی

خلاصه ماشینی:

"اما اگر اصل آگاه مرده از درخشندگی خیره کننده ای آسیب ببیند و کنار بکشد، می گذارد که نور ملایم تر و رنگین تری او را اغوا کند و از این رو در آن شکل هایی از وجود که نور دوم رمز آن است، دوباره زاییده می شود و به این ترتیب به چرخه نوی از زاد و مرگ ها فرو خواهد افتاد. به این ترتیب از کار مایا و اویدیا جهان فضاـ زمان ( که ما در آن فرو می رویم ) تحول می یابد و نیز روان خود ما یعنی یک دویی که در بیرون ریشه ندارد، بلکه در داخل دل کل ]دانستگی کیهانی[ (بودا یا شیوا هر جور که دوست دارید) و با جهش نیروی مایای آن در درون آن پدید می آید. آنگاه آیین بودای مهایانه (خصوصا وجره یانه) و نظام شیوه یک رستگارشناسی پدید می آورند که مقصد آن رستگاری است، یعنی یکی شدن دوباره دل ]دانستگی[ درخشان که در ما به صورت بودی چیته یا لوگوس یا شیوا هست، و این رستگاری از راه تجربه ای حاصل می شود که همه روح را دربر دارد و از این رو فراگشت کاملی یا اگر دلتان می خواهد می توان گفت یکی شدن دوباره ای ایجاد می کند. [93] هنگامی که بوداسفی بر بودی منده[94] ]یا صفه روشن شدگی[ یعنی بر تخت الماس که مرکز آسمانی جهان و مرتبه مطلق است می نشیند و به روشن شدگی می رسد و با آن بودا می شود، فراگشت اول کامل شده است، چون یک سلسله از حالات روانی که شخصیت نمایان او را می سازند خاموش شده و هرگونه بستگی با مرتبه سنساره گسسته شده است، خواه این حاصل کرمه پیشین باشد یا علت رسیدن نو آینده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.