چکیده:
یکی از مهمترین فرصتهای بـه وجـود آمـده بـرای تسـهیل تجـاری و افـزایش رقابتمندی در سطح جهان ، استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات است . از اینرو شرکت ها رویکرد خود را از کسب و کار سنتی به سوی کسب و کـار نوین الکترونیک متمایل کرده اند. کسب و کارهای الکترونیک به علـت مجموعـه مزایای ویژه ای که برای شرکت ها ایجاد می نماید توجه ویژه ای را بـه سـمت خود جلب کرده اند. بنابراین شناخت معیارهای کلیدی در مورد عملکرد شرکت های فعال در زمینه کسب و کار الکترونیک باعث ایجاد چـارچوبی بـرای ورود دیگر شرکتها در این زمینه کاری را فراهم می نماید. از سویی ارزیابی ، مقایسه و رتبه بندی شرکتهای فعال در کسب و کار الکترونیک ، سازمان ها را قادر می سازد تا شرکتهای برتر را در یک قاعده منطقی شناسایی کرده و عوامل کلیدی موفقیت را در این شرکت ها مشخص نمایند و فاصله خود را بـا شـرکت برتـر مورد تحلیل قرار دهند و راهکارهایی برای کاهش این شکاف بدست آوردند. در این پژوهش پس از مطالعه عمیق و دقیق مستندات و پژوهش های پیشـین ، مجموعـه ای از عوامـل مـوثر بـر ارزیـابی و رتبـه بنـدی کسـب و کارهـای الکترونیکی جمع آوری شده ، سپس با استفاده از نظرات خبرگان مهم ترین این عوامل شناسایی شده اند. برای تحلیل دقیق تر داده ها و رسیدن به نتایج علمی تر و در عین حال عملیاتی تر از روش تحلیل عاملی برای دسته بندی عوامـل و قرار دادن آن ها در یک معیار عـام تـر اسـتفاده مـی کنـیم . مـدنظر قـرار دادن خطاهای اندازه گیری مربوط به برخی متغیرهای مشاهده شده کـه بایسـتی در تحلیل موضـوع وارد شـوند و همچنـین پیچیـدگی در برخـی از روابـط مـابین متغیرها باعث گردیده است کـه بـه منظـور وزن دهـی معیارهـا از مـدل توابـع ساختاری بهره گیریم . جهت رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده از روش تحلیـل سلسـله مراتبـی ١(AHP) فـازی استفاده شده است و در نهایـت تحلیـل حساسـیتی بـر مبنـای مقـادیر مختلـف شاخص خوش بینی در رتبه بندی اعمال شده است .
خلاصه ماشینی:
"از سویی ارزیابی ، مقایسه و رتبه بندی شرکتهای فعال در کسب و کار الکترونیک ، سازمان ها را قادر می سازد تا شرکتهای برتر را در یک قاعده منطقی شناسایی کرده و عوامل کلیدی موفقیت را در این شرکت ها مشخص نمایند و فاصله خود را با شرکت برتر مورد تحلیل قرار دهند و راهکارهایی برای کاهش این شکاف بدست آوردند[٤] و همچنین کار مشتریان را در انتخاب شرکت یرتر جهت انجام معاملات و تعاملات خود تسهیل می سازد.
در این پژوهش بعد از مطالعه تئوریک گسترده ای که در حوزه مربوطه انجام شد، مجموعه نسبتا کاملی از شاخص های ارزیابی کسب و کارهای الکترونیک ارائه شد و سپس مدلی برای ارزیابی و رتبه بندی این نوع از کسب و کارها بر حسب معیارهای محسوس و ناممحسوس و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و رویکرد AHP فازی با توجه به عدم قطعیت در نظرات بشری در مقایسات زوجی توسعه داده شد.
2001 پی نوشت ها: 1 Analytic hierarchy process 2 Turban 3 Jelassi & Enders 4 confidence level α 5 Saaty’s ratio scale 6 index of optimism µ 7 Ding 8 Bomsma 9 Composite Reliability 10 Goodness Of Fit Index 11 Adjusted Goodness of Fit Index 12 Normed Fit Index 13 Comparative Fit Index 14 Root Mean Square Error of Approximation 15 Chi-square 16 Bentler&Bonett 17 Business preference measure"