چکیده:
امروزه تلفن های همراه به بخشی اصلی در سـبک زنـدگی افـراد تبـدیل شـده اسـت . در ایـن راستا، پیشرفت فناوری منجر به تغییرات شگرفی در زندگی بشر شده است . از جمله ی ایـن تغییـرات می توان به نحوه ی دستیابی به انواع محصولات و خـدمات فرهنگـی بـه صـورت دیجیتـالی در بسـتر تلفن همراه به عنوان یک فرارسانه اشاره نمود که با توجه به ضریب نفوذ بالای آن در ایران ، توجـه بـه آن بسیار حائز اهمیت م یباشد. آنچه موجبات نگرانی کنشگران و ذینفعان ایـن عرصـه شـده اسـت ، امنیت بخشی محتوا و بررسی تحولات آینده ی آن است که حیات یـا بقـای آنهـا را تحـت تـاثیر قـرار میدهد. نظر به این که امنیت رسانه ای به لحاظ نقشی که در اشاعه ی محتوا و شـکل دهـی بـه افکـار عمومی و جهت گیری آن دارد، در ارتقای امنیت فرهنگـی و بـه تبـع آن امنیـت ملـی هـر کشـوری اهمیتی تاثیرگذار دارد. بنابراین ، در این مقاله در پی آن هستیم که با استفاده روش کیفی اکتشافی از طریق بـه کـارگیری رویکرد آینده پژوهی با تاکید بر سناریونویسی برای درک منطق تحولات آینـده بـه ترسـیم آینـده هـای محتمل فرارسانه ی تلفن همراه و امنیـت محتـوای آن در جمهـوری اسـلامی ایـران پرداختـه ایـم کـه به منظور دستیابی به سناریوهای محتمل آینده ، از طریق الگـوبرداری اکوسیسـتم هـا و تحلیـل محتـوای اسناد فرادستی دو محور اصلی عدم قطعیت شناسایی و از طریق روش ایـدون چهـار سـناریو (تکامـل آهسته ، بن بست صنعت ، بازار کامل و دنیای فرصت های از دست رفته ) استخراج گردید.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ی ٥ - نگاشت برخی مقوله های استخراج شده در اکوسیستم تلفن همراه با PESTEL (زمانزاده ، ١٣٩٤) ردیف PESTEL مقوله ها بازیگران اصلی سیاست های بازیگران خدمات الکترونیکی سیاست های امنیتی و رابطه ی بین دولت ها اکوسیستم (بانک ها و سازمان های حکومتی دولتی ) عوامل سیاسی ١ شبکه ی توزیع داخلی 1 P ابزارها (متمرکز و یا دولت همراه سیاست های بین المللی تلکام جهانی توزیع یافته در شهرستان ها تولیدکننده های داخلی گوشی ورود فراهم کنندگان نحوه ی تعامل اپراتورها و ابزار + قطعات و لوازم محتوای خارجی تقاضا برای خدمات عوامل هزینه های دسترسی به اینترنت ضریب نفوذ تلفن همراه فروش بالای تلفن هوشمند ٢ اقتصادی ٢ ارزش افزوده E هزینه و نحوه ی اشتراک تعیین قیمت خدمات قیمت گوشیها و ابزار قیمت ارز 1 - Political 2 Economical 177 درآمدها توسط رگولاتور نبود آگاهی از هزینه ی پیدا کردن قیمت گذاری بهینه وضعیت مالی اپراتورها سیم کارت ارزان خدمات فرهنگ استفاده از تعداد جمعیت در یک تلفن همراه هویت ایرانی رایانه و لپ تاپ و جنسیت کاربران عوامل موقعیت جغرافیایی ضریب نفوذ ٣ اجتماعی تعداد جمعیت در یک شهر عدم اعتماد کاربران هیجان و تست اول میزان تحصیلات کاربران 1 S بالغ نبودن خدمات تداوم شناسایی نیاز فرهنگ کاربران گروه سنی کاربران ارزش افزوده مشتریان فناوریهای سهولت دسترسی به اینترنت مسائل فنی و تکنیکی دانش استفاده از اینترنت محدودیت دار (هر جا و هر روش ) فناوری شبکه و برنامه نویسی عوامل میزان پهنای باند میزان نفوذ اینترنت بیسیم میزان نفوذ خدمات نسل ٢ (تأمین امنیت شبکه و تعیین کننده ی ٤ فناورانه تصویب شده و تلفن های همراه اینترنتی سوم و چهارم T شکل دسترسی به شبکه ) ارتباط پیامک بین اینترنت و امنیت در محیط زیرساخت محدودیت طیف رادیویی تلفن همراه اینترنت عوامل سیاست های بازیگران تبلیغات به استفاده از ٥ محیطی ٣ اکوسیستم خدمات الکترونیکی E محدودیت ایجادشده توسط خط قرمز نهادهای قوانین و مقررات دولتی اینترنت ملی اپراتورها قانون گذار نهادهای سیاست های امنیتی و حفظ محرمانگی در اینترنت ٦ عوامل قانونی ٤ حقوق مالکیت فکری و معنوی قانون گذارفقط با حکومتی امنیت در محیط و مخابرات L اپراتورها رابطه دارند اینترنت تمایل رگولاتور برای ایجاد قضای رقابتی 1 Social 2 Technological 3 Environmental 4 - Legal 178 شناسایی عدم قطعیت های بحرانی آینده پس از مشخص شدن نیروهای پیش ران ، لازم اسـت تـا گسـتره هـای نیروهـای پـیش ران شناسایی شود."