چکیده:
بسیاری از آثار هنری جدید به اقتب اس از آثار قدیمی تر و کلاسیک خلق می شوند. چه بسا آثاری که درط ول تاریخ به دفعات و هر بار به گونه ای و با برداشتی جدید مجددا تولید شده و درمعرض نمایش قرار گرفته اند. این امر در مورد نمایشنامه به شکلی ویژه مصداق می یابد. چراکه در هر بار اجرا، با کارگردانی یا دراماتورژی جدید می توان با نگ اهی نوین و از زاویه ای دیگ ر متن را به اجرا درآورد. در زمان معاصر نیز پدیده نسبتا جدید تب دیل نمایشنامه به فیلم رخ نموده است . درهنگ ام /انجام این اقتب اس )مثل هر اقتب اس دیگ ری ( یک اثر هنری که دربطن فرهنگ زمانی ومکانی خاصی تولیدشده توسط هنرمند اقتب اس گر به بستر فرهنگ زمانی ومکانی دیگ ری برده می شود. مصالح و مولفه های فرهنگ ی از زمان ومکان مب دا نیز به ط ریق اولی به زمان ومکان مقصد منتقل می شود. ازجمله چالش های اصلی هنرمند اقتب اس گر در این رهگ ذر برساختن جهان خلق شده در اثر اولیه )که بامصالح فرهنگ ی مب دا ساخته شده است ( با مصالح و مولفه های فرهنگ ی مقصد اقتب اس ٥٩ است ، به گونه ای که تاثیر اثر مب دا حتی الامکان از بین نرود. درمتن پیش رو چهار موله ففرهیگ ن دانش ، دین ، روابط قدرت و روابط جنسیتی به عنوان دیدگاه های منتخب درنظ ر گرفته شده اند. در ادامه با بررسی این مولفه ها درانگ لستان عهد شکسپیر و ژاپن زمان حاضر به بررسی تطب یقی این مولفه ها در دو اثر هنری نمایشنامه شاه لیر نوشته ویلیام شکسپیر و فیلم سینمایی "آشوب " ساخته آکیرا کوروساوا پرداخته شده است . نتیجه گیری اولیه حکایت از اهمیت بسیارزیاد هم ارزسازی مولفه های فرهنگ ی در امر اقتب اس دارد. درنهایت فیلم سینمایی یادشده از این دیدگاه )موفقیت درهم ارزسازی مولفه های فرهنگ ی ( موردداوری قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"دانش دین روابط جنسیتی روابط قدرت )داریوش آشوری )١٣٧٩(، حسن انوری )١٣٨١(، علی اکب ر دهخدا )١٣٤١(، محمود روح الامینی )١٣٦٨)) 108 ۲- نمایشنامه شاه لیر شکسپیر و فیلم آشوپ ساخته آکیر.
دانش دین روابط قدرت روابط جنسیتی پادشاهی از جنس تقدیرگرایی ، پرسش هایی فضای زنانه ، حضور پیش از مسیحیت ، اروپایی ، حضور درمورد اراده انسان قدرتمند زنان ، خدایان باستانی قدرتمند درباریان و نمایشنامه و خواست خدایان ، نگ اهی مساوات گر ١١٧ اروپا، نگ اه فئودال ها، مسوولیت / شاه لیر نشانه های شروع دوره و با برابری نسبی تقدیرگرایانه ، گناه نسبی پادشاه و بازنگ ری و تجربه گرایی مرد و زن از جهت وراثتی محدودیت نسبی و آزمایش گری تأثیرگذاری قدرت حاکم 59 قدرت مطلقه و مسوولیت ناپذیر تقدیرگرایی ، پرسش هایی نگ ره مذهب ی صاحب ان قدرت ، که درمورد اراده انسان حضور زنان به عنوان ترکیب ی ، بودایی با واگذاری قدرت و خواست خدایان ، اشخاصی که به روش فیلم و شینتو، قدرت توسط پادشاه به نشانه های شروع دوره اغواگری زنانه در آشوب لایزال خدایان بر چالش سختی در بازنگ ری و تجربه گرایی ساختار قدرت جایی انسان و سرنوشت توازن قوا کشیده و آزمایش گری ، شورش برای خود باز میکنند او می شود، شورش تجدد بر سنت جوانان بر پیران قدرتمند بحث در شکل کنونی و با نگ اه به جدول بالا می توان به شکلی حدودی به این نتیجه رسید که نگ رش اولیه منظ ورنظ ر شکسپیر در قرن شانزدهم حداقل در این چهار مؤلفه منتقل شده است ."