چکیده:
نماز از مهم ترین عبادات است که در شرع مقدس بسیار مورد تأکیـد قـرار گرفتـه اسـت . یکی از افعال نماز قرائت است که خود دارای شرایط و ضـوابط خاصـی اسـت . دربـارة جـواز خواندن قرائات هفت گانه در نماز چند دیدگاه در میان فقهای فریقین وجود دار . عمـدة اهـل سنت خواندن قرائات هفت گانه و حتی ده گانه را جایز می دانن . در میـان فقهـای شـیعه اکثـر قریب به اتفاق فقها خواندن قرائات هفت گانه را جایز دانسته ان . برخـی قرائـات دیگـر را نیـز تجویز کرده اند. در مقابل ، تعداد معدودی از فقها شیعه قرائت نمـاز را تنهـا بـا یـک قرائـت مجزی دانسته اند. در این نوشتار ضمن بررسی دیدگاه های مختلـف و قـائلا ن آنهـا دلایـل و مستندات فتاوی نیز مورد بحث قرار گرف ه و به دسـت آمـده کـه از منظـر فـریقین خوانـدن قرائات هفت گانه در نماز جایز است و مهم ترین دلیل این فتوی تقریر و تأیید قرائات از سوی معصومان ع می باشد.
خلاصه ماشینی:
"آملی بیان مـ ی کنـد : آنچـه ح م برا ما معتبر است همان قرائت نگاشته شده در مصحف است ، هم برا قرائت و هـم بـر ی استنباط حکم ، و ای کلام که حکم قرائت در نماز با برداشت احکـام متفـاوت اسـت درسـت نیست ؛ زیرا آنچه منبع حکم فقه است ، قرآن است و همی طور ما مکلف بـه قرائـت قـرآن هستی و آنچه قرآن بودنش ثابت نیست ، نمی توان به خدا نسبت داد (آملی ، مجمـع الافکـار، برخی دیگر دلیل ای نظر ه را نهی معصوم ع از دیگ قرائات بیان نموده و ادعا کرده اند که ای نه در قالب حدیث «إقرأوا کما یقرأ الناس » به ما رسـ یده اسـت .
خلاصه نظر آیت الله خوئی راجع به مستند این حکم ای است که ای قرائـات در زمـان ائمه معصومان ع وجود داشته اند و اگر خواندن ای قرائات جا ز نبو ، ردعـ از جانـب ائمـه صادر می شد، در حالی که چنی ردع صادر نشده است ، بلکه ر ایات مانند «قـرآن را همـان گونه بخوان که مردم می خوانند» (کلینی ، کافی ، ١٣٦٥: .
قم همان طور که در بررسی دیدگاه نخست گذشت ، طبق نظر برخ از صاحب نظـران جـواز خواندن قرائات متعدد را نمی توان از تقریر معصوم ع استفاده کرد؛ زیرا تقر ر معصـوم جـ ایی نافذ است که منع در کار نباشد، در حالی که ائمه مردم را از تعدد در قرائت نهی فرموده اند و این نه در قالب حدیث «إقرأوا کما یقرأ الناس » به ما رسیده است ."