چکیده:
حقوق بشر و اسناد بینالمللی مرتبط با آن، نظامی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ارائه میدهند که به عنوان یک تفکر و یا برنامه نظامدار هرگونه برخورد گزینشی با آن، ناقض ماهیت و موازین صریح حاکم بر آن است و باید نگرش حداکثری به این مجموعه از آزادیهای پذیرفته شده در سراسر جهان داشت. اگر چه باید از توجه فعالان سیاسی به حقوق بشر طی سالهای اخیر استقبال کرد و آنرا به فال نیک گرفت، اما این خطر نیز وجود دارد که در صورت توجه نکردن به مضامین درونی و متن و محتوای حقوق بشر و کاربرد آن به عنوان «زینت المواضع» نیروهای سیاسی، سرنوشت این دستاورد جامعه جهانی بهتر از دیگر مفاهیم خلع معنا شده و از حیز انتفاع ساقط شده رقم نخورد. حقوق بشر را میتوان پذیرفت یا رد کرد اما نمیتوان از آن پوستینی برای هر قد و اندازه و قواره دوخت.
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به مقدمه فوق، تصور کنید گروهی از احزاب یا افراد با دیدگاههای متفاوت در حوزههای اندیشه دینی و همین طور مواضع متفاوت نسبت به قانون اساسی ادعا میکنند با محوریت حقوق بشر قصد دارند برنامهای سیاسی را به پیش برند، در این صورت تنها سه حالت را میتوان مفروض گرفت: اول آنکه آنها نمیدانند درباره محوریت چه (حقوق بشر) به گفتوگو نشستهاند و برنامه کار مشترک پیریزی کردهاند؟ دوم آنکه آنها تابلوی «حقوق بشر» را بالا بردهاند تا ذیل آن مواضعی دیگر را رقم زنند که میتواند موافق یا معارض حقوق بشر باشد و یا اساسا ارتباطی با آن نداشته باشد، به عبارت دیگر حقوق بشر صورت و تزئین کننده آن مجموعه است و نه دستور کار و مبنا.
بهترین رویکردی که در زمینه حقوق بشر مورد نظر نویسنده این مقاله است، رویکرد حداکثری و اجرای تام و تمام مفاد و اصول حقوق بشر امروزی میباشد، که در اینباره باید گفت که اولا: حقوق بشر امروزی مبتنی با مبانی اومانیست پایهریزی شده است و برخی از اصول آن نه تنها از نظر ما که معتقد و پایبند به اصول شریعت هستیم پذیرفته نیست، بلکه مغایرت با دیدگاه ما دارد.
همان طور که میبینیم در این ماده محدودیتهایی برای آزادیهای بشری قرار داده شده است، ولی به خاطر اینکه تبیین این محدودیتها با ملاحظات سیاسی و تفاسیر کشورهای غربی روبه رو است، لذا از کارایی مثبت این اعلامیه به نحوی مخدوش شده است، برای مثال در برخی کشورهای غربی حضور زنان با حجاب در مراکز علمی و دولتی ممنوع بوده، زیرا این کار خلاف نظم عمومی میباشد درحالیکه پرواضح است که حجاب، ریشه در اعتقادات مسلمانان دارد و مطابق مدعای غربیان، باید حق آزادی فرد در عقیده محترم شمرده شود و ما این بازتاب منفی اعمال تفسیرهای سیاسی را در کشورهایی مانند فرانسه که از مدعیان و طراحان حقوق بشر امروزی هستند، شاهد هستیم."