خلاصه ماشینی:
"»(3) تفحص در احوال عرفا از اوایل اسلام تاکنون چنین معلوم میکند که جملگی عرفا شوق به بهشت و نعمتهای جسمانی آن و تشویق نفس به حوریان بهشتی و این انواع کرامات را منزل و مرتبهای میدانند در راه سیر تکامل عارف به سوی حقیقت.
(رسائل فارسی/ص 516) «گلهای بهشت در پای عارفان خس است،آن کس که تو را جست با بهشتش چه کار است؟» (مناجات نامه/ص 229) «الهی!تا سه چیز بشناختیم،خول سه چیز از ما بشد:تا زهر فراق دوری از تو لشناختیم،تلخی دوزخ فراموش شد؛تا عیش صحبت با یاد و ذکر تو شناختیم،عیش بهشت فراموش شد؛تا بهای نزدیکی قرب تو بشناختیم،هول عرصات فراموش شد»(مناجات نامه-ض 213)(مناجات نامه-ص 213) رابعة بنت کعب عارفة معروف قرن چهارم هجری نیز در این باره میگوید:«خداوند!اگر تو را از بیم دوزخ میپرستم در دوزخم بسوز!و اگر به امید بهشت میپرستم بر من حرام گردان و اگر برای تو، تو را میپرستم جمال دریغ مدار!» طعنه بر زاهدان ریاکار طاعت فروش که خدای را تنها از خوف دوزخ و شوق رفتن به بهشت و نعمتهای جاوید آن ستایش میکنند،در آثار بسیاری از عرفا بچشم میخورد و شاید بیش از همه حافظ،شاعر شیرین سخن است که این گروه و زهد آنان را به سخره میگیرد.
(12) سرانجام آنچه مسلم است این است که برداشت عارف از لفظ بهشت و نعمتهای بهشتی یک تعبیر محسوس و مادی نیست بلکه آنان در ورای این لفظ حقیقت و معنویتی را یافتهاند که برای هر کس قابل درک و فهم نمیباشد."