Skip to main content
فهرست مقالات

اینترنت: وعده تصفیه روحانیت

نویسنده:

(8 صفحه - از 98 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : روحانیت، اطلاعات، دموکراسی، سیاسی، انقلاب، انقلاب اسلامی، جناح راست، حکومت، قدرت، مجلس

مقاله «وعده تصفیه روحانیت» که در حاشیه سخنان آقای شمقدری نگاشته شده است. در صدد القاء این نکته است که، روحانیت بعد از انقلاب اسلامی نمی‌بایست وارد سیاست و قدرت می‌شد و حضور او در دستگاه حکومتی سبب شد تا جایگاه تاریخی و محبوبیت مردمی و موقعیت اجتماعی خویش را از کف بدهد. در تحلیل جناب آقای مسعود بهنود نظام ولایت فقیه را نه نظریه حکومتی فقه شیعه و دیدگاه امام راحل، بلکه پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی داشته شده است و همین ایده سبب شد تا روحانیت، برخلاف موازین دموکراسی (دموکراسی لیبرال که پیش فرض جناب بهنود است) وارد دستگاه قدرت بشود و در حوزه‌های علمیه انگیزه ورود بر اساس دستیابی به قدرت شکل بگیرد و به تدریج قدرت انحصاری گردد. نویسنده این ادعاها را با قلمی ژورنالیستی و اطلاعاتی بعضا غیرمستند و غیرواقعی و با ادبیاتی به ظاهر دلسوزانه و بیطرفانه به خواننده القاء می‌کند. وی مدعی است که جناح اصول‌گرای حاکم و به تعبیر ایشان نسل دوم جناح راست و نومحافظه‌کاران، بعد از 27 سال از انقلاب، به ضدیت با روحانیت برخاسته‌اند و بدون اشاره به شخصیت انقلابی و بسیجی ریاست جمهور و ریاست مجلس که غیرمعمم هستند و با نادیده گرفتن ارادت و دلبستگی آنها به نظام ولایت فقیه و روحانیت و بویژه شخصیت فقیه جامع الشرایط و رهبری معظم انقلاب اسلامی، صرف مسؤلیت آنها را در ضدیت با روحانیت ارزیابی می‌کند که برخی از مواضع این نوشتار مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"پیام اصلی نوشتار، نقد روحانیت و به تبع آن نقد جمهوری اسلامی است، اما قلم ژورنالیستی و پر از مغالطه به خواننده چنین القاء می‌کند که، گویا از سر دلسوزی برای روحانیت نگارش یافته است و می‌خواهد به این صنف شریف بفهماند که، برای حفظ شأن و شوکت تاریخی خود، نباید از اول وارد فاز قدرت سیاسی می‌شدند و آن‌را به صاحبانش وا می‌گذاشتند تا امروز نومحافظه‌کاران از نسل جناح راست به حذفشان رأی ندهند. ه) ضدیت نسل دوم جناح راست (نومحافظه کاران) با روحانیت: مقصود ایشان از نومحافظه‌کاران معادل تعبیری است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، با عنوان «اصول‌گرایی» و «عدالت محوری» موسوم شد، نوشتارش برای این‌که تحلیل ژورنالیستی ایشان درست شود ابتدا پیروزی رئیس جمهور و رئیس مجلس فعلی را که غیرمعمم هستند به معنای از دست رفتن جایگاه تاریخی روحانیت می‌دانند و سپس تصریح می‌کنند «احمدی نژاد از همان روز اول انتصاب به شهرداری علیه قدرت روحانیون قیام کرد»، درحالی‌که ایشان و دوستانشان مکرر تصریح دارند که جناب احمدی‌نژاد از چهره‌های اصول‌گرا مقلد امام و پیروی روحانیت است. نویسنده محترم اصلا به این مهم اشاره نمی‌کنند که اگر اصلا روحانیت از اول وارد فاز سیاست نمی‌شد و یا بعد از پیروزی انقلاب بکلی کنار می‌کشید، آیا هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و آیا بر سیستم روحانیت و هویت صنفی آنها هیچ خدشه‌ای وارد نمی‌شد؟ آیا عزت و اقتدار شیعه و روحانیت در دنیا، امروز اهمیت یافته است یا دو قرن پیش؟ آیا دستگاه روحانیت هویتی غیراز اسلام و تشیع دارد؟ با ایشان موافق هستم که حضور روحانیت به دلایل مختلف آنها را در معرض داوری و نقد و ارزیابی و احیانا تضعیف و آسیب‌های مختلف قرار داده است، اما آیا همه اینها مجوز می‌شوند که روحانیت حضور در صحنه را ترک کند؟!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.