چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر توانایی های تحلیلی، عملی و خلاقانة کودکان تیزهوش انجام گرفت. روش: این پژوهش دارای رویکرد کاربردی و روش شبه آزمایش با طرح
پیش آزمون- پس آزمون بود. برای ارزیابی متغیرها از آزمون آورورا -a استفاده شد. 40 نفر از کودکان تیزهوش ارزیابی شده با آزمون آورورا -a در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و تحت آموزش هوش موفق قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش موفق بر توانایی های تحلیلی، عملی و خلاقانه کودکان تیزهوش در مرحلة پس آزمون به طور معناداری موثر می باشد .( 1 00/0> P) . نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش هوش موفق می تواند توانایی های تحلیلی، عملی و خلاقانه کودکان تیزهوش را افزایش دهد. استفاده از آموزش هوش موفق
می تواند علاوه بر افزایش توانایی تحلیلی، توانایی های عملی و خلاقانة تیزهوشان را نیز ارتقا دهد. بنابراین پیشنهاد می شود که از این روش آموزشی برای دانش آموزان تیزهوش استفاده شود.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of successful intelligence training on analytical، creative and practical abilities of gifted children.
Method: This research has an applied approach and quasi-experimental design with pre-test and post-test. Aurora-A was used for measuring of variables. The sample size includes 40 gifted children that assessed by Aurora-A and were randomly assigned into experimental and control groups. Analyzing of data is performed by Analysis of Covariance.
Results: Results determined that successful intelligence training has significant effects on analytical، creative and practical abilities of gifted children (p≤0/001).
Conclusion: The findings of study showed that successful intelligence training could be increased analytical، creative and practical abilities of gifted children. Successful intelligence will be improved. This training method for gifted students is recommended