Skip to main content
فهرست مقالات

شطح در عرفان و شطح های بایزید

نویسنده:

(4 صفحه - از 59 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : شطح، عرفان، عارف، اقناع، توحید، مبنای فهم شطح اقناع شخص، نهایت مبنای فهم شطح اقناع، هنری، دین، پارادوکس

وی در این مقاله شطح را به عنوان امری محال و صرفا عاطفی و هنری تلقی دانسته و نمونه‌هایی از شطح عرفا را معرفی و در نهایت مبنای فهم شطح اقناع شخص از مفاد و ظاهر آن‌را بیان می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"این مطلب نیز نادرست است، زیرا در دانش عرفان نظری و حتی عرفان عملی برای رد یا قبول شطح یا هر مطلب و ادعای عرفانی ملاک و مبنای ویژه‌ای وجود دارد، که توسط استوانه‌های مهم این دانش ترسیم، تبیین و تعبیه شده است. دوم این‌که این سخنان از چه کسی صادر می‌شود از عارف واقعی یا مدعی عرفان؟ در هر دو حال باید دید سخن وی در کدامین مقام عرفانی افاضه شده است؟ زیرا هر مقام و حالی، و نیز هر سفری از سفرهای چهارگانه عرفانی اقتضاهای ویژه خود را دارا است که در بیان عرفا به خوبی تبیین شده است. البته باید توجه و دقت نمود که شطح اگر چه در بالاترین مقام عرفانی هم صادر شود، با مراتب خاصی (شدت و ضعف) سوء ادب به پیشگاه حق تعالی است؛ زیرا در عرفان همه گستره عالم خدا و خدایی است و شطح لحاظی از استقلال خود و انانیت است و اظهار چنین محتوایی نقص بزرگی برای عارف است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.