خلاصه ماشینی:
"و عاقبت،صرف نظر از فقر علمی جامعه ما در مورد مباحث جدید و کاربردی،باید پرسید که کدام واحد درسی در رشته الهیات یا حوزه علمیه پنجرهای را برای تحلیل این امور به روی دانشجویان میگشاید یا لااقل بدان سو نزدیکمیسازد؟آیا داشتن تحلیل صحیح و روشنی در اینگونه امور به اندازه مباحث دامنه دار و تعب زای مقدمه واجب و اجتماع امر و نهی با شبهه ابد کمونه و مسائلی مانند آن که به گفته خود محققین و مؤلفین آنها هیچ کاربرد عملی ندارند(11)اهمیت ندارد تا حداقل چند واحد مختصر را در دروس الهیات به خود اختصاص دهد؟ دانشجوی فقه یا طلبه حوزه،که صدها ورق در آئین دادرسی به سبک قرون چهارم و پنجم میخواند،و مباحث پیچیدهای مانند قضا و شهادت و مدعی و منکر را از بر میکند که در جوامع امروزی کاربردهای بسیار نادر دارند(12)آیا نباید چند برگی هم از شیوههای پیچیده دادرسی در عصر حاضر را بداند تا در مواجهه با یک مسئله قضایی چون یک فرد عامی نباشد؟ اینها و دهها مشکل و نارسایی دیگر در محتوای دروس الهیات است که این دانشکده را از سیر تحول زمان جدا کرده و در انزوایی سخت گرفتار *برای اینکه دانشکده الهیات از انحصار در بررسی اندیشههای فلاسفه و متکلمین قدیم اسلامی و بررسی حجیم و تک بعدی آراء در فلسفه اولی خارج شود و به سایر ابعاد فلسفه کلام هم بپردازد."