چکیده:
تأمین نیازمندیهای مشتریان با هزینه پایین و کیفیت بالا،نیاز به برنامهریزی و کنترل مؤثر هزینهها و یا به طور کلی مدیریت اثربخش هزینهها دارد.برای مدیریت مؤثر هزینه تکنیکها و مدلهای مختلفی ارائه شده است.یکی از این روشها سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیتها است.سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیتها تأکید بر شناخت فعالیتهای لازم جهت ارائه خدمات یا تولید محصولات و اندازهگیری هزینه این فعالیتها دارد.سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیتها در چند دهه اخیر توسط واحدها اقتصادی فراوانی به صورت یک مدل موفق بر مبنای فعالیت و نقش آن در مدیریت اثربخش و کارای هزینههای واحدهای تجاری پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیتها تأکید بر شناخت فعالیتهای لازم جهت ارائه خدمات یا تولید محصولات و اندازهگیری هزینه این فعالیتها دارد.
سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیتها در چند دهه اخیر توسط واحدها اقتصادی فراوانی به صورت یک مدل موفق بر مبنای فعالیت و نقش آن در مدیریت اثربخش و کارای هزینههای واحدهای تجاری پرداخته میشود.
در یک سیستم مدیریت هزینه بررسی میشود که آیا این هزینههای صرف شده موجد ارزش هستند یا خیر؟اگر موجد ارزش باشند،به اهداف نهایی مورد نظر که ارائه محصولات و خدمات مطابق نیازهای مشتریان است دست یافتهایم،و نتایج حاصله نیز برای استفاده در برنامهریزیهای آتی به درون سیستم بازخور میگردد.
(3-9 و 12) (بهتصویرصفحهمراجعهشود) شکل شماره 2:فرآیند تصمیمگیری در یک سیستم مدیریت هزینه با حلقهء بازخور مطابق نظر" Kaplan,Cooper "(1988)فرآیند هزینههای غیرمستقیم بر اساس سیستمهای سنتی،مشکلات جدی به همراه دارد و تصمیمگیری بر مبنای اطلاعات تهیه شده به وسیلهای سیستمها، هزینههای زیادی را بر سازمانها و کارخانهها تحمیل کرده است.
اکنون ما میتوانیم یک فرآیند زنجیره ارزش را،به صورت مجموعه از فعالیتهای با ارزش و متصل در یک واحد اقتصادی،که موجب تولید محصولات یا ارائه خدمات با ارزش،برای (بهتصویرصفحهمراجعهشود) شکل 4:برخی عملیات و رویدادهای مدیریت مواد و انرژی مشتریان میگردد،تعریف کنیم.
مطابق نظر" Piter Drucker "(1999)"تنها شناخت هزینههای فعالیتها و عملیات کافی نیست،یک شرکت،برای موفقیت در رقابتهای جهانی،باید هزینه کل زنجیره اقتصادی خود را شناسایی کند و با سایر اعضا این زنجیره در مدیریت هزینهها و حداکثر بازدهی همکاری داشته باشد.
این سیستم،روش نوینی در مقابل سیستمهای سنتی هزینهیابی است،و در محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات،بر فعالیتهای اساسی ساخت محصول یا ارائه خدمات تأکید دارد."