Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی

نویسنده:

(5 صفحه - از 18 تا 22)

کلیدواژه ها : مدیریت ،مدیریت کیفیت فراگیر ،اصول‌ مدیریت کیفیت فراگیر

کلید واژه های ماشینی : مدیریت کیفیت فراگیر ،آموزش عالی ،مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش ،کارکنان ،کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر ،مدیریت کیفی ،فرآیند مستمر ایجاد بهبود ،بهبود مستمر ،کاربرد اصول مدیریت کیفیت فراگیر ،مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر ،بهبود ،خواسته‌های مشتریان و تحقق اهداف ،فلسفه ،سازمان ،تحقق کیفی اهداف آموزش ،آموزش فلسفه‌ای از بهبود مستمر ،مشتریان و تحقق اهداف سازمان ،مشتریان ،دانشجویان ،اعضاء سازمان آموزش عالی ،تحقق اهداف سازمان با مشارکت ،نیازهای جامعه و آموزش عالی ،روندهای اساسی مدیریت کیفیت ،اهداف آموزش عالی با مشارکت ،ساختار سازمان‌ها در جهت انطباق ،اعضاء و کارکنان سازمان ،آموزش عالی در جهت انطباق ،تحقق اهداف مدیریت کیفیت فراگیر ،ایجاد مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر ،فنون

مدیریت کیفیت فراگیر عبارتست از فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در ابزارها،روش‌ها،رویه‌ها،تکنولوژی و ساختار سازمان‌ها در جهت انطباق با ارضاء نیازها و خواسته‌های مشتریان و تحقق اهداف سازمان با مشارکت تمامی اعضاء و کارکنان‌ سازمان.این مفهوم در آموزش فلسفه‌ای از بهبود مستمر می‌باشد که قادر است مجموعه‌ای از ابزارهای عملی و فنون را برای برآورده‌ ساختن نیازها،خواسته‌ها و انتظارات فعلی و آینده هر مؤسسه آموزشی فراهم سازد.روندهای اساسی مدیریت کیفیت فراگیر عبارتند از"فلسفه‌"ادوارد دمینگ‌"،فلسفه و روش‌"فیلپ کرازبی‌"،فلسفه و روش‌"جوران‌"و کیفیت در مقیاس جهانی‌".با توجه به مطالعات‌ انجام گرفته،بعضی از مهمترین اصول این اندیشه عبارتست از تعیین اهداف مشخص،آموزش و بهسازی کارکنان،بهبود مستمر کیفیت و رضایت مشتریان.همچنین بعضی از ویژگی‌های آموزش عالی با تأکید بر مدیریت کیفیت فراگیر عبارتست از دانشجویانی‌ که دارای اهداف و نیازهای ویژه‌ای می‌باشند،انتظارات اولیاء،انتظارات دولت و نظام سیاسی حاکم،اهداف و مقاصد فردی مدیریت‌ و نیروی انسانی و انتظارات جامعه. بنابراین مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی عبارتست از"فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در مدیریت آموزشی و نیروی‌ انسانی،ساختار سازمان،برنامه‌ریزی آموزشی و درسی،روش‌ها و فنون تدریس،تجهیزات و منابع و فضای آموزشی،شیوه‌های‌ برگزاری امتحانات تشخیص نیازهای جامعه و آموزش عالی در جهت انطباق به نیازها و خواسته‌های دانشجویان،اولیاء و جامعه و تحقق کیفی اهداف آموزش عالی با مشارکت تمامی اعضاء سازمان آموزش عالی‌".

خلاصه ماشینی:

"بنابراین مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی عبارتست از"فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در مدیریت آموزشی و نیروی‌ انسانی،ساختار سازمان،برنامه‌ریزی آموزشی و درسی،روش‌ها و فنون تدریس،تجهیزات و منابع و فضای آموزشی،شیوه‌های‌ برگزاری امتحانات تشخیص نیازهای جامعه و آموزش عالی در جهت انطباق به نیازها و خواسته‌های دانشجویان،اولیاء و جامعه و تحقق کیفی اهداف آموزش عالی با مشارکت تمامی اعضاء سازمان آموزش عالی‌". اصول اساسی این روند عبارتند از: 1-تعهد مثبت 2-برنامه‌ریزی 3-مشارکت 4-کنترل فرآیند 5- تشخیص مشکل 6-طرد ریشه‌های مشکل کیفی 7-تداوم خلاصه مطالعات مذکور در جدول زیر ارائه شده است: با توجه به مطالعات مذکور برخی از اصول مشترک مدیریت‌ کیفیت فراگیر عبارتند از: 1-تعیین هدف 2-سازماندهی و تقسیم کار و وظایف،ایجاد و اصلاح ساختار سازمانی مناسب و قرار دادن افراد ذی‌صلاح و کارا در جای خود. با توجه به ویژگی‌های مذکور و مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر می‌توان گفت که‌"مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی‌" عبارتست از:فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در مدیریت‌ آموزشی و نیروی انسانی،ساختار و تشکیلات سازمانی، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی،روش‌ها و فنون تدریس،تجهیزات، منابع و فضای آموزشی،شیوه‌های برگزاری امتحانات،تشخیص‌ نیازهای جامعه و آموزش عالی در جهت انطباق با نیازها و خواسته‌های دانشجویان،اولیا و جامعه و تحقق کیفی اهداف‌ آموزش عالی با مشارکت تمامی اعضای سازمان آموزش عالی. از ضرورت بهبود کیفیت 9-رضایت دانشجویان و اولیا جامعه از آموزش‌های کیفی 10-تأکید بر نوآوری و خلاقیت اگر خواسته باشیم یافته‌های ارائه شده در این بحث را به شکلی‌ منسجم مدون کنیم،به نظر می‌رسد که تحقق سه عنصر"مشارکت‌ دانشجویان،اساتید،صاحب‌نظران و جامعه‌"،"رضایت دانشجویان، اولیا و جامعه از آموزش‌ها و پژوهش‌های کیفی‌"و"بهبود مستمر کیفیت‌"،مستلزم کاربرد اصول مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش‌ عالی می‌باشد که نمودار آن به صورت زیر می‌باشد: الف-منابع فارسی: (1)-استبینگ،لیونل(1380)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.