Skip to main content
فهرست مقالات

فصلی در تاملات: نظام آموزشی و مدل های آموزشی حجاب آفرین

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سوژه، نظام آموزشی، شیمی، درس شیمی، معلم، کلاس، پدیدارهای محیط کار رابطه‌ای تحلیلی، پدیدار، سوژه درس رابطه، رابطه‌ای خلاق میان شاگرد

خلاصه ماشینی:

"معلم شیمی آن زمان من که هنوز در آن مدرسه‌ درس می‌داد به واقع متعجب شده بود که چگونه یک شاگرد فراری از شیمی،مدرس شیمی شده و با دیدی تحلیلی،به‌ شیمی نگاه می‌کند؟ متأسفانه امثال‌"کوشا"در نظام آموزشی ما بسیار کم‌اند، کسانی چون او واقعا عاشق کار خود بودند. تنها عشق که استاد و شاگرد را وا می‌دارد با سوژه مطالعه خود رابطه‌ای خلاق برقرارسازند و نظام آموزشی سه بعدی را تدارک کنند. و چرا هر فرد رد محیط کاری انگیزه کافی برای افزایش دانایی‌ خود ندارد؟ به نظر می‌رسد در رابطه با پاسخ به این پرسش‌ها باید به‌ دو موضوع مهم بپردازیم: 1-وضعیت نظام آموزشی رسمی 2-عواملی که موجب افت انگیزه‌گرایش به دانایی بیشتر در کارکنان در محیط کار می‌شوند. چرا که در این نظام پدیدار اصلی که‌ خود موجب ظهور آرا علمی مذکور شده است،حضور ندارد و از این رو فرد آموزش دیده ناتوان از ارتباط مستقیم با آن‌ است،مگر آن که خود شوق و ذوقی داشته باشد. از سوی دیگر نظام کار نیز بستری نیست که انگیزه نوآوری‌ را پدیدآورد،چرا که در اکثر آنها میان،بالندگی فرد با توانایی‌های شخصی‌اش به ویژه در حوزه خلاقیت نه تنها رابطه‌ای وجود ندارد،بلکه گاه این رابطه برای او موجب‌ دردسر می‌شود. به طوری که گروه اول به دلیل‌ پیوند این ذهنیت با نوعی عمل‌گرایی تهاجمی بر آن است که‌ یک شبه تمامی جامعه را مطابق خواسته‌ها و ارزش‌های خود آرایش دهد و برای این هدف که در پس آن نگاهی به شدت‌ جزم و منفی قرار دارد از هیچ اخلاقی پیروی نمی‌کند و گروه‌ دوم در باتلاق نوعی بی عملی و فشار آنارشیک به خود،هر نوع‌ رفتار این ملت را اشاراتی از عقب افتادگی تلقی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.