Skip to main content
فهرست مقالات

دانش آفرینی، کلید طلایی نوآوری مداوم و رقابت پذیری پایدار

نویسنده:

کلیدواژه ها : دانش ضمنی ،ارزش آفرینی ،مدیریت دانایی ،دانش آشکار ،دانش آفرینی ،نوآوری‌ سازمانی

کلید واژه های ماشینی : نوآوری ،دانش ،سازمان ،مدیریت دانایی ،کارکنان ،اطلاعات ،رقابتی ،فرآیند نوآوری در سازمان محسوب ،فرآیند ،دانش آفرینی ،مشتریان ،حفظ مزیت رقابتی پایدار ،محصولات ،مزیت رقابتی ،کلید طلایی نوآوری مداوم ،جهت تولید محصولات و خدمات ،ارزش آفرینی ،نوآوری مداوم و رقابت‌پذیری پایدار ،مفهوم مدیریت دانایی و نوآوری ،بهبود ،نوآوری دانش آفرینی معادل نوآوری ،جهت ارزش آفرینی برای‌سازمان محسوب ،ارزش آفرینی و ارزش افزایی ،کارکنان یک‌سازمان از طریق یادگیری ،تولید محصولات و خدمات نوآورانه ،نوآوری مستمر در سازمان سر ،سطح نوآوری مستمر در سازمان ،خدمات ،تعاریف مدیریت دانایی ،کارکرد مدیریت دانایی

مدیریت دانایی از الزامات اساسی فرآیند نوآوری درسازمان محسوب می‌شود.محرک‌های استراتژیک مدیریت دانایی با عواملی همچون حفظ و توسعه سرمایه ذهنی‌سازمان،چگونگی بهبود عملکرد و یادگیری‌سازمانی و ارتقاء سطح‌ نوآوری مستمر درسازمان سر ون کار دارد.ارزش آفرینی و ارزش افزایی برای مشتریان با استفاده از خاصیت اهرمی دانش و با مهمترین کارکرد مدیریت دانایی یعنی دانش‌آفرینی امکان‌پذیر خواهد بود. امروزه دانایی به عنوان منبعی استراتژیک،غیر قابل تقلید،غیر قابل جایگزین و از همه مهمتر ارزش آفرین(برای مشتریان) ابزاری را در جهت تولید محصولات و خدمات نوآورانه به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار در اختیارسازمان‌ها قرار داده است.

خلاصه ماشینی:

"امروزه دانایی به عنوان منبعی استراتژیک،غیر قابل تقلید،غیر قابل جایگزین و از همه مهمتر ارزش آفرین(برای مشتریان) ابزاری را در جهت تولید محصولات و خدمات نوآورانه به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار در اختیارسازمان‌ها قرار داده است. (7) تجسم و تبلور عینی نوین،مفهوم نوآوری را می‌توان در تعریفی که در ن از معماران مفهوم مدیریت دانایی از مدیریت‌ دانش ارائه نموده‌اند به خوبی ملاحظه نمود: "فرآیند خلق مستمر دانش نوین،انتشار وسیع و گسترده آن‌ در سراسرسازمان و تبدیل سریع آن به محصولات/خدمات، تکنولوژی‌ها و نظام‌های جدید"تعریف فوق نشان می‌دهد که‌ هدف اصلی و غایی مدیریت دانایی،ارزش آفرینی از طریق‌ نوآوری است. (14)هدف عمده مدیریت دانایی ایجاد و سلزماندهی محیطی است که افراد دانش خود را توسعه داده،با یکدیگر مبادله کرده،دانش دیگران را با دانش‌های موجود خود ترکیب نموده و نهایتا آن را به منظور حل مشکلات کاری خود به‌ کار بندند. نوآوری مداوم(از طریق ارزش‌آفرینی) کلید طلایی رقابت‌پذیری پایدار: سازمان‌ها به خاطر ارزش ذاتی و غایی دانش به دنبال ایجاد و توسعه سرمایه دانش در درون خود نمی‌باشند جرا که دانش‌ سازمانی اگر مورد استفاده قرار نخواهد داشت. (26)زمانی که این دانش به محصولات و خدمات(مورد نیاز مشتریان)تبدیل می‌شود می‌تواند به عنوان منبعی حیاتی و کلیدی در جهت ارزش آفرینی برای‌سازمان محسوب گردد. سازمانی که شایستگی‌های کلیدی خود را از طریق نوآوری در محصول و فرآیند محقق می‌سازد چگونه قادر به‌ حفظ چنین مزیتی خواهد بود؟به اعتقاد یکی از صاحب نظران، "یادگیری‌سازمانی‌"تنها مزیت رقابتی پایدار واقعی قابل دسترس‌ برای همه‌سازمان‌ها محسوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.