چکیده:
طاهره صفارزاده نویسنده ، محقق ، مترجم و یکی از شاعران برجسته ادبیات معاصر است کـه شـعرش را بسـتری بـرای بیـان عواطف ، اندیشه و باورهای مذهبی قرار داده است . یکی از شگردهای ایـن شـاعر در بیـان عواطـف و اندیشـه هـایش ، نمـاد پردازی است . شیوه ای که در شکل گیری زبان ادبی و هنری صفارزاده و نیز روشن شدن جهان بینی شاعر در زمینـه مفـاهیم گوناگون بسیار حائز اهمیت است . این پژوهش بر آن است تا تغییر و دگردیسی چهره هـای نمـادین را در سـروده هـای ایـن شاعر معاصر مورد بررسی و واکاوی قرار دهد. برآیند تحقیق حاکی از آن است که پاره ای از نمادهـا در اشـعار شـاعر دچـار تغییر و دگردیسی شده و پاره ای دیگر بی تغییر مانده اند. چنانچه تغییـر و دگردیسـی در نمـادینگی چهـره هـای اسـاطیری و تاریخی تا حدودی در اشعار این شاعر دیده میشود حال آنکه ، در پاره ای از دیگر نمادها همچـون شخصـیت هـای مـذهبی دگرگونی در مفهوم نمادها روی نداده است ، که این نکته نیز خود میتواند ناشی از جهان بینی دینی شاعر و اهمیت و تقدس باورهای مذهبی در نزد او باشد. در پاره دیگر از نمادها، خاصه شخصیت های عادی نیز، شاهد خلق نمادهای نوینی هسـتیم که پیش از آن در آثار شاعران پیشین مسبوق سابقه نیست و اگر هم هست اغلب در مفهوم نمادهای پرداخته شدة ذهن شاعر نیستند که این ویژگی شعری خود حاکی از قدرت و توانمندی شاعر در تغییر و دگردیسی مفهوم برخی از نمادهای شـناخته شده و نیز ذوق و ابتکار او در ایجاد سمبل های خصوصی نوینی است که در شعر شاعران پیشین دیده نمیشود.
Symbolization or symbolic language is an ancient and effective way to communicate among people. Understanding this symbolic language has shown new aspects of symbols in different literary works. In Europe it has formed a new doctrine of symbolism. Symbolism in Persian literature has not been as strong as Europe، but it can be seen in even oldest literary works of mythology. In mythological stories، symbols usually appear as unnatural people or objects. The best example of these symbols in Persian literature are mythologic symbols of Shahname by Ferdowsi like Rostam، Keikhosrow، Fereidun، Zahak and objects like Seven episodes of Rostam and Esfandiar and so on. In modern era of literature of Iran symbolism and symbolic literary language has been used a lot because of political and social causes. This various use of symbolism among contemporary writers has formed new symbols and also some metamorphosis of older symbols with new meanings.
In a brief look، we can mention these causes to spread large use of symbolism in contemporary literature:
A: Suffocation and despotism of Pahlavi regime and its negative effect on literature
B: Affection from world known doctrines line symbolism
C: Creation of ambiguity and deepening older meanings of symbolism to create new symbols from older ones
D: Enriching meaning and creation of polyphony of literature arts by symbolism (Khosravi Shakib، 1387: p.148)
Tahere Safarzade is one of the well-known poets of contemporary literature in symbolism which faced a new world by using symbols in a new and creative way. SAFFARZADEH uses multiple objects and characters to symbolism in her poems like mythological or ritual or even ordinary characters. Symbols in her poems that vary in meaning sometimes from a partial to full metamorphosis. In this Research we try to clarify symbolism of these characters and their metamorphosis concerning the majority of use of symbols in her work and understanding her literary language and also her world view. In a brief and overview we can divide symbolic characters of her books to religious، historical، mythological and ordinary characters.
The outcome of this research shows that some symbolic characters of poem like religious characters are very bold، because of poet's religious world view، so sometimes they boldly effect poets’ whole work sometimes and make it symbolic. One of the best examples of this type of symbolism is the long poem of "Safar Zamzam" in which poet has shown the main character as an outstanding symbol. As much of these religious characters has been used in poets’ works، metamorphosis is not significant because of holiness of religious beliefs by the poet، but in other symbols we can follow the order of metamorphosis.
Reading historic symbols also shows that there is no significant metamorphosis in symbols and it’s because of simultaneity of some of these characters with poet herself. About mythological characters in some symbols there are whole changes from a positive to negative character and in some symbols there are no changes. The most outstanding change in symbols metamorphosis is seen in ordinary characters and symbols. These symbols are used in her works widely and are mostly new symbols or new aspects of look to older ones. In other words it seems that poet has created a big list of private symbols in her art work to express her feelings and thoughts in special political and social condition of her era and endured Persian literature with these new symbols.Finally، by deliberation in her works we can deduce that Tahere Saffarzade is a poet who has preferred to create new symbols instead of creating metamorphosis in currently used symbols in Persian literature and made her own unique literary language.
خلاصه ماشینی:
"شخصیت های عادی شخصیت های عادی نیز همچون شخصیت های مذهبی، از جمله پرکاربرد ترین نمادهـای اشـعار صـفارزاده هسـتند، امـا بـا ایـن تفاوت که این نمادها حاصل وضع و ابتکار شاعرند و اغلب پیش از شاعر نمادینگی آنها در آثار ادبی پیش از خود مسـبوق سـابقه نیست و اگر هم هست ، با تغییر و دگردیسی هایی از سوی شاعر همراه اند، به گونه ای که در بیشتر موارد این دگردیسیها سـبب شده است که نمادهای شعری شاعر، چهره تازه ای را از خـود ارائـه دهـد و یـا در ضـمن دربرداشـتن نمـادینگی مفهـوم پیشـین ، نمادینگی برای مفهوم نوینی را نیز در ذهن خواننده متداعی کنند.
صفارزاده که شاعری نوگرا و نواندیش است بر خلاف اندیشه هـای رایـج در جامعـه سـنتی ایـران ، در اغلب اشعارش ، نه تنها تصویر مثبتی از شخصیت ها و وقایع گذشته ارائه نمیدهـد بلکـه در بطـن اشـعار خـویش بـه کـرات بـه سنت های پوسیده عامه میتازد و با نگاهی آمیخته به طنز و زبانی کنایه آمیز از شخصیت هایی چون " اجداد"، مـادر بـزرگ ، خالـه تاجی، و اشیایی چون پیژامه بهادرخان با عنوان نمادی از «کهنگی، و پس رفت به گذشته » یاد میکند از این رو میتوان دگردیسی نماد اجداد را از صورتی مثبت به صورتی منفی در اشعار شاعر به وضوح مشاهده کرد."