Skip to main content
فهرست مقالات

تجارت الکترونیکی (مدل ها و زیرساخت ها)

نویسنده:

کلیدواژه ها :

اینترنت ،فن‌آوری اطلاعات ،تجارت الکترونیکی

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیکی، اطلاعات، مدل، فروش، بنگاه، ساخت‌های، مدل تجارت الکترونیکی، مصرف‌کننده، تجاری، مبادله، بازرگانی، خریدار، اطلاعات و ارتباطات، سازمان‌ها، محصول، فروشنده، استفاده از تجارت الکترونیکی، توسعه، سیستم، خرید و فروش، اقتصادی، تجارت الکترونیکی مبادله میان ادارات، ادارات دولتی، مدل‌های استفاده از تجارت، بنگاه سیستم اطلاعات، فروش محصولات، سنتی، ادارات دولتی فروشنده و مصرف‌کننده، مدل از تجارت الکترونیکی، شیوه تجارت الکترونیکی جدید

جهانی شدن و تغییرات شتابان به خصوص در حوزه تکنولوژی دو خصیصه مهم عصر حاضر بوده که سازمان‌ها و کشورها را به چالش طلبیده‌اند و بدون شک چشم‌پوشی از این تحولات عقب ماندن سازمان یا کشورهای موردنظر را در پی خواهد داشت.در این میان تکنولی اطلاعات و ارتباطات که از آن به نام انقلاب اطلاعات نام برده می‌شود سهم بسیار عظیمی در توسعه و عقب ماندن کشورها و سازمان‌ها دارد و می‌رود تا همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد. یکی از جنبه‌های متأثر از این تکنولوژی حوزه اقتصاد و بازرگانی است که با ظهور تجارت الکترونیکی متحول شده است.در این‌ مقاله سعی شده تا ضمن بیان تعاریفی از تجارت الکترونیکی،مهمترین مدل‌های استفاده از تجارت و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز جهت بکارگیزی آن مشخص شود.

خلاصه ماشینی: "استفاده از تجارت‌ الکترونیکی که اکنون حدود 60 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است علاوه بر این که هزینه معاملات تجاری را کاهش داده و موجب تسریع فرآیند مبادله شده،عاملی مهم در ایجاد اشتغال و رشد و توسعه صنعتی قلمداد می‌شود. "(7)هر چند این مدل تجارت از سال‌های پیش از طریق مبادله الکترونیکی داده‌ها ( EDI )صورت گرفته،اما از سال 1996 سایت الکترونیکی خود جهت تجارت راه‌اندازی نمود و بعد از یک ماه Microsoft نرم‌افزاری تجاری را که امکان فروش از طریق اینترنت را فراهم‌ می‌نمود به بازار عرضه کرد و به دنبال آن شرکت‌های دیگری‌ همچون IBM ، Dell و بسیاری شرکت‌های دیگر وارد این عرصه‌ شدند. از مشخصه‌های این مدل تجارت الکترونیکی می‌توان‌ گفت:"تاجر اول تولیدکننده است و تاجر دوم خریدار اما خود مصرف‌کننده نهایی نیست. ب)بنگاه-مصرف‌کننده( (Bussines to Consumer (B2B) این مدل از تجارت الکترونیکی ارتباط مستقیم بین نگاه‌ تولیدی و مصرف‌کننده نهایی برقرار می‌کند و نسبت به مدل‌ بنگاه-بنگاه محصول جدیدتر می‌باشد فروش کالا سریع بوده به عرصه‌ تجارت نمایان شد. و)ادارات دولتی-مصرف‌کننده‌ (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود) این مدل از تجارت الکترونیکی مبادله میان ادارات به عنوان‌ فروشنده و مصرف‌کننده به عنوان خریدار می‌باشد. آینده تجارت الکترونیکی پیشرفت‌ها و دستاوردهای اخیر بشر در زمینه‌های مختلف از جمله ارتباطات،اطلاعات و تجارت،ایده دهکده جهانی را به‌ واقعیت تبدیل نموده و باعث پیدایش شیوه جدیدی از بازرگانی‌ شده که قدرت را به خریدار منتقل و فروشنده را تابع خود نموده‌ است و این تغییرات لزوم توجه بیشتر به مشتری و بازار را می‌طلبد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.