چکیده:
امروزه در سازمان ها به منابع انسانی به عنوان مه ترین منابع سازمان نگریسته می شود و مدیران دریافته اند که مه ترین عامل کسب مزیت رقابتی ، منابع انسانی سازمان می باشد، از این رو امروزه ت جه به مقوله تعهـد منـابع انسـانی بـه سـازمان و انجـام هرچـه بهتـر نقش ها وحتی وظایف فرانقشی توسط منابع انسانی یکی از دغدغه های جدی مدیران می باشد. یکی از مباحث مطرح در این زمینه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی است که به عنوان اراده کارکنان برای انجام بیشتر و بالاتر از نقش هایی که به آن ها واگـذار شـده است تعریف می شود. در صنعت گر شگری به دلیل ماهیت خدماتی این صنعت انجام رفتار شهروندی سازمانی از سوی کارکنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ازاین رو محققـین در ایـن پـژوهش بـه بررسـی عوامـل مـوثر بـر بـروز ایـن رفتارهـا در صـنعت گر شگری پرداخته اند. ت قیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، از نظـر روش پیمایشـی و جامعـه آمـاری آن مـدیران و کارشناسـان گر شگری شهر شیراز می باشند. نویسندگان پس از استفاده از نرم افزار ٥ .٨ LISREL و آزمـون فرضـیات نتیجـه گرفتـه انـد کـه هشت عامل کلید عتماد سازمانی ، رهبری ، رضای غلی ، عدالت سازمانی ، ماهیت شغل ، ویژگی های کارکنان ، فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر بروز رفتار ش روندی سازمانی در بین کارکنان صنعت گر شگری دارا می باشند.
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری تحقیق کارشناسان بخش دولتی و خصوصی حوزه گردشگری شهر شیراز مـی باشـند کـه بـا تو ـه بـه بررسی ها و استعلام های صورت گرفته تعداد آن ها حدود ٢٠٠٠ نفر برآورد شده است که بر اسـاس جـدول مورگـان میزان نمونه ٣٢٢ نفر می باشد که محققین اقدام به توزیع ٣٥٠ پرسشنامه نموده و موفق به جمع آوری ٢٩٠ پرسشـ امه کاملا تکمیل شده وداده های حاصل از این پرسشنامه ها را مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند مبانی نظری امروزه درسازمان ها به منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع سازمان ن ریسته می شود ومدیران به خـوبی دریافتـه ان کـه مهم ترین عامل کسب مزیت رق بتی ، منابع انسانی سازمان می باشند زاینرو امروزه توجه بـه مقولـه تعهـد و وفـاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هرچه بهترنقش ها یاختصاص یافته به آن هـا وحتـی وظ ایف فرانقشـی توسـط منـابع انسانی یکی ازدغدغه های جدی مدیران سازمان هامی باشد، یکی ازمباحث مطرح در این زمینه مفهوم رفتار شـهروندی سازمانی است که به عنوان اراده کارکنان برای انجام بیشتر و بالاتر ازنقش هایی که به آن ها واگذار شده اسـت تع یـف می ش د.
جدول شماره ٥: رتبه بندی عوامل رتبه اول : اعتمادسازمانی رتبه دوم : رهبری رتبه سوم : رضایت شغلی رتبه چهارم : عدالت سازمانی رتبه پنجم : ماهیت شغل رتبه ششم : ویژگی های کارکنان رتبه هفتم : فرهنگ سازمانی رتبه هشتم : تعهد سازمانی Source: Research Findings جمع بندی و نتیجه گیری همانطور که در بخش ادبیات نظری تحقیق مورد اشاره قرار گرفت امروزه درسازمان هاتوجـه بـه منـابع انسـانی رشـد بسیار چشمگیری یافته و از منابع انسانی به عنوان عامل کسب مزیت رقابتی منـابع انس انی یـاد مـی شـود، از ایـن رو امروزه توجه به مقوله تعهد و وفاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هر چه بهتر نقش های اختصاص یافته به آن هـا و حتی وظایف فرانقشی توسط منابع انسانی یکی از دغدغه های جدی مدیران سازمان ها مـی باشـد."