Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل و تاثیر آن در توسعه اقتصادی

نویسنده: ؛ ؛

کلید واژه های ماشینی : مصرف سوخت ،مصرف انرژی ،مصرف فرآورده‌های نفتی ،بخش حمل‌و‌نقل ،فرآورده‌های نفتی ،حمل‌و‌نقل جاده‌ای ،حمل‌و‌نقل ریلی ،اقتصاد ملی ،مصرف انرژی در حمل‌و‌نقل ،گازوئیل ،برابر راه‌آهن سوخت مصرف ،مصرف انرژی در ایران ،فرآورده‌های نفتی در بخش ،جاده‌ای ،کاهش مصرف انرژی ،میزان مصرف انرژی ،حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای ،صرفه‌جوئی ،کاهش مصرف سوخت ،بار و مسافر ،بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای ،انرژی در حمل‌و‌نقل ،مالیات بر مصرف ،میزان مصرف ،سوخت مصرفی ،نفتی ،مصرف کل انرژی ،توسعه اقتصادی ،گازوئیل در راه‌آهن ،شدت مصرف انرژی

وابستگی اقتصاد ملی کشور به نفت و محدودیت منابع آن چند سالی است که در محافل کارشناسی مورد توجه قرار گرفته‌ است.در این میان بخش حمل و نقل از یک سو به دلیل مصرف فرآورده‌های میان تقطیر ارزشمندی نظیر بنزین و گازوئیل و از سوی‌ دیگر به دلیل مشکلات فنی بسیار در جایگزین انرژی‌های دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،هم چنین به نظر می‌رسد صرفه‌جویی در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی باشد.این در حالی است که صنعت حمل و نقل ریلی به دلیل‌ ماهیت ذاتی آن،مصرف سوخت کمتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای دارد،به گونه‌ای که در ایران برای حمل و نقل بار و مسافر یکسان با حمل و نقل جاده‌ای 4/9 برابر،مصرف سوخت آن کمتر می‌باشد.پرداخت یارانه سنگین 22 هزار میلیارد ریالی دولت به‌ سوخت مصرفی حمل و نقل که معادل 7 در صد بودجه کل کشور می‌باشد،مانع بسیار مهمی برای پیشرفت اقتصاد ملی است. واقعی کردن قیمت سوخت،قوانین حمایتی یکسان و سیاست‌های مدون و بدون تبعیض در شقوق مختلف حمل و نقل،اجبار در حمل بار انبوه در فواصل بیش از 500 کیلومتر و مالیات بر مصرف سوخت،استفاده از خودروهای آیرودینامیک با وسائل دورن‌سوز بهینه از جمله راه کارهای پیشنهادی مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسل امی ایران بوده که می‌تواند هر ساله حدود 40 هزار میلیارد ریال از طریق استفاده بهینه و صرفه جویی درست از انرژی به نفع اقتصاد کلان کشور در سرمایه‌گذاری‌های تزریق گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.