Skip to main content
فهرست مقالات

نقش استراتژی واحدهای خودگردان در کسب سودآوری و رقابت

نویسنده:

کلیدواژه ها :

رقابت ،ساختار ،سازماندهی ،خودگردانی

کلید واژه های ماشینی : استراتژی، سازمان، سازماندهی واحدهای مستقل خودگردان، ساختار، واحدهای تجاری مستقل، نقش استراتژی واحدهای خودگردان، پیاده‌سازی واحدهای تجاری مستقل، پیاده‌سازی واحدهای مستقل تجاری، سازماندهی، استراتژی واحدهای خودگردان در کسب

برای تحقق اهداف سازمان مجموعه‌ فعالیت‌های ریز،درشت،اصلی و فرعی لازم‌ بایستی تعیین و مقوله‌بندی و در قالب ساختار سازمانی مدون و ساماندهی شود برای‌ ساماندهی به فعالیت‌های سازمان در ابعاد مختلف تولیدی،فروش،خرید،منابع انسانی و خدمات فنی و مهندسی ساختارها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد.معمولا برای‌ سازمان‌های صنعتی و تولیدی پس از سازماندهی فعالیت‌های راه‌اندازی و شروع‌ بهره‌برداری تا زمان تسلط بر خطوط تولید، عملیات،نهادی شدن نسبی فعالیت‌های‌ سازمانی،ایجاد نظام ها،بنیادی‌های قوی و اساسی،ساختارهای وظیفه‌ای و عملکردی‌ ( Functional )مناسب‌تر است.در ساختارهای‌ سازمانی عملکردی یا وظیفه‌ای به لحاظ ماهیتی‌ مجموعه فعالیت‌های مشابه و یکسان کل‌ سازمان در یک جا جمع و به صورت تقریبا متمرکز درمی‌آید.ساختارهای عملکردی در محیطهای باثبات و یکنواخت مناسب و پاسخ‌گو می‌باشد ولی با توجه به تحولات و تغییرات محیطی در ابعاد مختلف اداره سازمانها بر مبنای سازماندهی عملکردی و بهبود را در ابعاد فنی،تولیدی،هزینه‌ها و نهایتا تولید اقتصادی مشکل و در بعضی از مواقع تقریبا غیرممکن می‌نماید.لذا حرکت از سوی‌ ساختارهای عملکرد به سمت تشکیل و سازماندهی واحدهای مستقل خودگردان‌ تجاری از ضروریات دنیای صنعتی امروزی‌ است.بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع‌ در این مقاله سعی بر آن است ویژگی‌های‌ سازماندهی عملکردی،مفهوم واحدهای‌ تجاری مستقل خودگردان و مؤلفه‌ها،پیش‌نیازها و مراحل کلی پیاده‌سازی آن تبیین و تحلیل‌ گردد.

خلاصه ماشینی:

"(به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود) جدول شماره 2:ماتریس ارزیابی عوامل خارجی در شرکت جهت پیاده‌سازی‌ واحدهای مستقل تجاری با استفاده از ماتریس بررسی رقابت می‌توان رقبای اصلی و نقاط قوت و ضعف آنها را نسبت به موضع استراتژیک یک شرکت‌ شناسایی نمود. (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود) جدول شماره 4:فهرست نمونه‌ای پرسش‌های مربوطه به بررسی عوامل داخلی سازمان برای استقرار واحدهای تجاری مستقل با استفاده از سؤالات نمونه‌ای ذکر شده می‌توان محیط داخلی‌ سازمان را بررسی و اطلاعات جامعی جمع‌آوری و اطلاعات را با استفاده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی( IFE (6)مطابق جدول‌ شماره 5 تحلیل نمود. 3-مرحله تصمیم‌گیری و پیاده‌سازی واحدهای تجاری‌ مستقل: برای تصمیم‌گیری جهت پیاده‌سازی و تدوین استراتژی‌ واحدهای تجاری در دو مقوله زیر نیاز به فعالیت می‌باشد: الف-استفاده از ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی(8) ( QSPM : ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی یکی از ابزارها یا روش‌هایی است که به استراتژیست‌ها این امکان را می‌دهد که با توجه به عوامل موفقیت‌آنیز داخلی و خارجی شرکت به صورتی‌ عینی انواع استراتژی‌های امکان‌پذیر را مورد ارزیابی قرار دهند. (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود) جدول شماره 6:نمونه ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی ب)در نظر گرفتن پیش‌داشته‌های محیطی و مدیریتی: برای پیاده‌سازی استراتژی واحدهای تجاری واحد تجاری‌ مستقل( Business Unit پس از انجام کارهای کار شناسی و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به اجرا نیاز است که به پیش‌داشته‌های محیطی و مدیریتی‌ به شکل جدی توجه شود. در این راستا محورهایی که نیاز به بررسی و توجه دارد را می‌توان به صورت فهرست‌وار به شرح زیر ذکر نمود: ب-1-جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان به هنگام تدوین و اجرای استراتژی واحدهای تجاری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.