Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت فرهنگ ملی و مدیریت فرهنگ سازمانی

نویسنده:

(9 صفحه - از 26 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ ،سازمانی ،فرهنگ سازمانی ،مدیران ،فرهنگ ملی ،کارکنان ،مدیریت فرهنگ سازمانی ،باورها ،رفتار ،رویکرد ،مدیریت فرهنگ ملی و سازمانی ،فرهنگ ملی و مدیریت ،انسجام ،انسان ،جامعه ،فاصله قدرت ،رویکردهای فرهنگ سازمانی ،تغییر ،شناخت فرهنگ ملی ،مشترک ،کارگردانی فرهنگ سازمانی ،کار ،بررسی مدیریت فرهنگ ملی ،فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی ،مردم ،نقش ،باورهای اساسی مشترکی ،فرهنگ سازمانی و فرهنگ ملی ،رفتار کارکنان ،تغییر فرهنگ سازمانی

همچنان که افراد دارای باورها،ارزش‌ها و رفتارهای مشخصی هستند که شخصیت آنها را تعریف می‌کند سازمان‌ها نیز دارای‌ مفروضات و باورهای اساسی مشترکی هستند که فرهنگ آنها را شکل می‌دهد.به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی به منزله شخصیت‌ سازمان بوده و زیربنای اساسی جهت تحول و تغییر می‌شود و مدیران باید رابطه آن را با فرهنگ ملی درک کرده و با بهره‌گیری‌ از نقش استراتژیک آن در انسجام سازمانی بکوشند.آنچه در این مقاله به آن پرداخته می‌شود بررسی مدیریت فرهنگ ملی و سازمانی‌ آن جامعه است که برای ورود به بحث اصلی لازم است در مورد فرهنگ،فرهنگ سازمانی،ویژگی‌ها،نقش‌ها و ابعاد آن بحث شود و سپس اجمالا به فرهنگ ملی و رویکردهای فرهنگ سازمانی و چگونگی شکل‌دهی و کارگردانی فرهنگ سازمانی نیز اشاره‌ می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"آنها استنباطات اساسی هستند که به عنوان راهنماهای قوی‌ برای عمل به کار برده می‌شوند و به طور عمیق مورد بحث قرار می‌گیرند که در نمودار ذیل لایه‌هایی را که‌"ادگارد شاین‌"مطرح‌ کرده آورده شده است: براساس نظر"ادگارد شاین‌"می‌توان گفت که هر فرهنگی دو ماموریت اساسی دارد: (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود) الف)انسجام درونی ب)بقای بیرونی که این دو را در طول زمان می‌آموزد و این حالت رفتاری، عاطفی و ادراکی است یعنی در همان حال که مردم مسلمان مدینه‌ جانفشانی می‌کنند و شهید می‌شوند بدنشان را برای حفاظت از پیامبر اسلام بر روی پیامبر می‌اندازند،پس در هر فرهنگی سه‌ خصوصیت رفتاری،ادراکی و عاطفی باید مشاهده شود. از این‌ دیدگاه فرهنگ مجموعه‌ای از ذخایر دانشی است که در سازمان‌ وجود دارد د افراد برای درک وقایع اجتماعی متفاوتی که در سازمان اتفاق می‌افتد از آن استفاده می‌کند از این دیدگاه فرهنگ‌ به طور ویژه قابل مدیریت نیست زیرا ذخایر دانشی سازمان به طور ناخودآگاه به آنها دسترسی نداشته باشیم. دیل و کندی(1998)معتقدند که فرهنگ سازمانی قوی دارای‌ باورهای کیفی صورت‌بندی شده آشکاری است که عادات و رسوم قوی را تقویت می‌کند عادات و رسوم سازمان این است که‌ افراد خیلی مهم هستند و تمام شعارها و اسطوره‌ها را کارکنان‌ سازمان پذیرفته و بر آنها ایمان دارند. آنان‌ درباره موجودیت سازمانی که تاسیس می‌کنند و این که آیا باید چه‌ بشود نظر مشخص ماموریت معینی دارند معمولا هر سازمان‌ نخست به صورت یک واحد کوچک تاسیس می‌شود و موسسان‌ یا بنیانگذاران آن می‌توانند دیدگاه،باورها و یا اسطوره‌ها و نظر خود را بر اعضای سازمان تحمیل کنند ویا آن که در قالب فرهنگ‌ در افراد ایجاد کنند که دارای مراحل زیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.