Skip to main content
فهرست مقالات

perceptual map جایگاه یابی یک محصول با استفاده از تکنیک

نویسنده: ؛ ؛

آذر و دی 1385 - شماره 115 و 116 (5 صفحه - از 35 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : نقشه ادراکی ،جایگاه‌یابی ،تعیین جایگاه محصول عرضه‌شده ،جایگاه محصول ،بازار هدف ،تعیین جایگاه محصول ،محصول با استفاده ،ادراکی ،محصول عرضه‌شده ،رقابتی عرضه‌شده به بازار ،رقبا ،جایگاه‌یابی فیزیکی و ادراکی ،ترسیم نقشه ادراکی ،استراتژی جایگاه‌یابی ،تعیین جایگاه ،رقابتی ،ذهن مصرف‌کننده ،جایگاه‌یابی فیزیکی ،فیزیکی ،عرضه‌شده ،ذهن مشتری ،برنامه بازاریابی ،محصولات رقابتی ،روش‌های اندازه‌گیری جایگاه‌یابی ،دیدگاه مشتری ،ترسیم نقشه ،ویژگی‌های فیزیکی ،جایگاه فعلی محصول ،دیدگاه‌های مشتریان ،ترسیم می‌گردد

موفقیت یک محصول عرضه شده در یک بازار هدف خاص،به این مسئله بستگی دارد که یک نوع محصول چقدر خوب در بازار هدف جا بیفتر و یا به عبارتی چه مکان و جایگاهی را در بازار هدف به خود اختصاص دهد.می‌توان گفت که موضع یا جایگاه‌ محصول(1)،بیانگر نوع نگرش مصرف‌کننده درباره ویژگی‌های مهم یک محصول است.ذهن مصرف‌کننده،با مجموعه‌ای از این‌ نگرش‌ها و پنداشت‌ها،درگیر است،لذا برای سهولت در فرآیند خرید،مصرف‌کننده،اغلب محصولات را در ذهن خود طبقه‌بندی کرده‌ و به هر کدام از آنها،جایگاهی را اختصاص می‌دهد.اما امروزه،دغدغه صاحبان شرکت‌ها و بازاریابان این است که مشتری را درتعیین‌ جایگاه محصول عرضه شده،آزادنگذارند،بلکه با طراحی استراتژی‌ها و سیاست‌های هوشمندانه،مصرف‌کننده را به سمت جایگاهی‌ که خود تعیین نموده،سوق دهند.تحقیقات نشان داده است که کلید تعیین جایگاه محصول،درک مناسب از ابعاد و شاخص‌هایی است‌ که مصرف‌کننده از آنها استفاده می‌کند تا برنامه بازاریابی رقبا را ارزش‌گذاری کرده و تصمیم به خرید بگیرد. روش‌های متفاوتی برای تعیین جایگاه یک محصول وجود دارد.در این تحقیق سعی گردیده با تکیه بر مفاهیم بنیادی علم بازاریابی، نحوه تعیین جایگاه یک محصول با استفاده از تکنیک Perceptual Map ،به اجمال توضیح داده شود.در انتها نیز،با ذکر یک مورد کاوی، کاربرد تکنیک نقشه ادراکی ارائه می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.