Skip to main content
فهرست مقالات

perceptual map جایگاه یابی یک محصول با استفاده از تکنیک

نویسنده:

(5 صفحه - از 35 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : محصول ،بازار ،جایگاه‌یابی ،مشتری ،تعیین جایگاه محصول عرضه‌شده ،مصرف‌کننده ،بازار هدف ،اطلاعات ،استراتژی ،بازاریابی ،تعیین جایگاه محصول ،ذهن ،نقشه ادراکی ،رقبا ،طراحی ،محصول عرضه‌شده ،مشتریان ،فیزیکی ،فرآیند ،کلید تعیین جایگاه محصول ،شناسایی ،گام ،فرآیند طراحی استراتژی بازاریابی ،ارزیابی ،بازار هدف جا بیفتر ،رقابتی ،ذهن مصرف‌کننده ،استراتژی جایگاه‌یابی ،روش‌های ارزیابی جایگاه‌یابی ،نقشه ادراکی در تحقیقات بازار

موفقیت یک محصول عرضه شده در یک بازار هدف خاص،به این مسئله بستگی دارد که یک نوع محصول چقدر خوب در بازار هدف جا بیفتر و یا به عبارتی چه مکان و جایگاهی را در بازار هدف به خود اختصاص دهد.می‌توان گفت که موضع یا جایگاه‌ محصول(1)،بیانگر نوع نگرش مصرف‌کننده درباره ویژگی‌های مهم یک محصول است.ذهن مصرف‌کننده،با مجموعه‌ای از این‌ نگرش‌ها و پنداشت‌ها،درگیر است،لذا برای سهولت در فرآیند خرید،مصرف‌کننده،اغلب محصولات را در ذهن خود طبقه‌بندی کرده‌ و به هر کدام از آنها،جایگاهی را اختصاص می‌دهد.اما امروزه،دغدغه صاحبان شرکت‌ها و بازاریابان این است که مشتری را درتعیین‌ جایگاه محصول عرضه شده،آزادنگذارند،بلکه با طراحی استراتژی‌ها و سیاست‌های هوشمندانه،مصرف‌کننده را به سمت جایگاهی‌ که خود تعیین نموده،سوق دهند.تحقیقات نشان داده است که کلید تعیین جایگاه محصول،درک مناسب از ابعاد و شاخص‌هایی است‌ که مصرف‌کننده از آنها استفاده می‌کند تا برنامه بازاریابی رقبا را ارزش‌گذاری کرده و تصمیم به خرید بگیرد. روش‌های متفاوتی برای تعیین جایگاه یک محصول وجود دارد.در این تحقیق سعی گردیده با تکیه بر مفاهیم بنیادی علم بازاریابی، نحوه تعیین جایگاه یک محصول با استفاده از تکنیک Perceptual Map ،به اجمال توضیح داده شود.در انتها نیز،با ذکر یک مورد کاوی، کاربرد تکنیک نقشه ادراکی ارائه می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"در این فرآیند،ابتدا مدیران باید مجموعه‌ای روا از محصولات رقابتی عرضه شده به‌ بازار هدف را مشخص نموده(گام اول)؛سپس ویژگی‌های مهم‌ محصول از دید مشتریان را شناسایی نموده(گام دوم)؛مدیران و بازاریابان،باید جامعه نمونه‌ای از مشتریان را تشکیل داده و به جمع‌ آوری داده‌های لازم در مورد دیدگاه مشتریان بپردازد(گام سوم)؛ محقق داده‌های جمع‌آوری شده را تحلیل کرده و به این طریق‌ جایگاه فعلی محصول را در ذهن مشتری تعیین می‌کند و جایگاه‌ فعلی را ارزیابی می‌کند. الف-تشکیل تیم مشاوران درون سازمان ب-تعیین محصولات رقابتی و رقبای شرکت گام دوم: شناسایی مجموعه‌ای از ویژگی‌های تعیین‌کننده‌ای‌ که جایگاه محصولات موجود را مشخص می‌سازند و در یک‌ مرحله قابل اجرا است: تعیین شاخص‌های مورد نظر مشتری گام سوم: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نظرات نمونه‌ای از مشتریان بالق و ه نسبت به هر محصول یا توجه به‌ ویژگی‌های تعیین‌کننده فوق که در دو مرحله زیر اجرا می‌شود: الف-تعیین گروه مشتریان ب-تعیین تعداد نفرات پاسخ‌دهنده توسط تیم مشاوره درون‌ سازمانی گام چهارم و پنجم: که عبارتند از:تعیین جایگاه فعلی‌ محصول(موقعیت‌یابی)و میزان اهمیت آن نزد مشتری و تعیین‌ برترین ترکیب ویژگی‌های تعیین‌کننده نزد مشتری که در 4 مرحله‌ زیر انجام می‌گیرد: الف-تعیین شاخص‌های موثر از دیدگاه مشتری ب-تعیین اولویت نسبی شاخص‌ها از دیدگاه مشتری ج-ترسیم نقشه ادراکی جایگاه از دیدگاه مشتری د-تحلیل نقشه ادراکی گام ششم: بررسی ارتباط میان برتری‌های بخش‌های بازار با موقعیت فعلی محصولات الف-شناسایی جایگاه‌ها و موقعیت‌های بالقوه در بازار هدف گام هفتم: تهیه گزارش جامع به منظور کمک به فرآیند طراحی‌ استراتژی بازاریابی نتایج حاصل از این مدل،در گزارشی جمع‌آوری و در اختیار مدیران قرار می‌گیرد تا با بررسی وضعیت شرکت و در نظر گرفتن‌ توانمندی‌ها و منابع شرکت استراتژی‌های جدیدی،برای ارتقاء جایگاه محصول انتخاب گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.