Skip to main content
فهرست مقالات

نظام پیشنهادات و کارآفرینی سازمانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 53 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : نظام پیشنهادات و کارآفرینی سازمانی ،کارآفرینی سازمانی ،سازمانی ،نظام پیشنهادات ،مدیران ،کارکنان ،مدیریت ،افراد خلاق و کارآفرینی سازمانی ،مدیریت مشارکتی ،نظام پیشنهادات بدون افراد خلاق ،کار ،کارآفرینی سازمانی و نظام ،فرهنگ ،مشارکت کارکنان ،مدیریت مشارکتی و کارآفرینی سازمانی ،کارآفرینی سازمانی فرآیندی ،مقوله کارآفرینی سازمانی ،فرآیند ،سازمان‌های کارآفرین ،ایده‌های ،پاداش ،کارآفرینی سازمانی بدون کارافرینان ،محیط مانع کارآفرینی سازمانی ،اهداف کارکنان با هدفهای شرکت ،کارآفرینی سازمانی و مدیریت مشارکتی ،توجه به کارآفرینی سازمانی ،نظام پیشنهادات توانمندسازی کارکنان ،محیط ،شناسایی فرصت‌ها و بهره‌گیری ،مدیران عالی

در این مقاله که به عبارتی نقطه طلاقی دو خط فکری نسبتا مشابه در ادبیات مدیریت‌ می‌باشد،مقوله کارآفرینی سازمانی و نظام‌ پیشنهادات و ارتباط متقابل آنها و تاثیر و تاثر آنها بر یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد که این دو رویکرد از یک‌ سرچشمه سیراب می‌شوند،چراکه هر دو در جست‌وجوی راهی برای شناسایی فرصت‌ها و بهره‌گیری بهتر از منابع موجود با تاکید بر منابع انسانی می‌باشند.به هر حال نظام‌ پیشنهادات بدون افراد خلاق و کارآفرینی‌ سازمانی بدون کارافرینان پیشرو معنایی‌ نخواهند داشت و این دو گروه دارای‌ ویژگی‌های مشترک بسیاری بوده و اعضای‌ یک خانواده با مختصات فکری،فرهنگی و رفتاری مشترکی می‌باشند.در خلال بحث به‌ نقاط اشتراک آنها و خدمات متقابلشان به‌ سازمان‌ها پرداخته می‌شود و سعی خواهد شد که پیوندهای موجود میان موضوعات فوق به‌ شکل مطلوب در برابر خواننده ترسیم شود.

خلاصه ماشینی:

"این امر در سازمان‌های ژاپنی‌ به حدی رواج یافته است که سرانه پیشنهاد برای هر نفر از کارکنان 24 فقره در سال می‌باشد (Bodek) با اجرای این نظام،بستر مناسبی فراهم می‌گردد تا کلیه ذینفعان به‌ منظور تسهیل امور سازمان،رفع مشکلات،افزایش رضایت مشتری‌ کاهش هزینه‌ها،افزایش سوددهی و نیز ارتقاءامور رفاهی و ایمنی در محیط کار به ارائه پیشنهادات خود بپردازند(برومند:1383) به طور خلاصه باید گفت آنچه در نظام پیشنهادات به عنوان‌ اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه به کارگیری آن مطرح‌ است،افزایش توان سازمان برای مقابله با خواسته‌های متغیر مصرف‌ کنندگان خدمات یا محصولات آن بنگاه از طریق ارج نهادن به فضایل‌ و توانائیهای انسان و همسو کردن اهداف کارکنان با هدفهای شرکت‌ و در نهایت استفاده صحیح از تجربه،اندیشه،آراءو عقاید آنها در همه‌ سطوح سازمانی است(صادقی فرد:1382). کارآفرینی سازمانی در بر گیرنده سه حالت می‌باشد که‌ عبارتند از: خلق یک کسب و کار جدید در درون ساختار موجود تحول اساسی در ساختار فعلی از طریق بازآفرینی یا تجدید نظر در ایده‌های اصلی که شرکت براساس آنها شکل گرفته است نوآوری (Ramachandran) در همه حالات فوق سازمان قصد دارد تا با سازماندهی مجدد منابع با توجه به فرصت‌های شناسایی شده و تغییرات محیطی،رشد و بقای خود را تضمین نماید. هدف کارآفرینی سازمانی ایجاد سازوکار است که افراد خلاق و جسور بتوانند ایده‌های خود را با استفاده از منابع موجود سازمان به یک واقعیت با ارزش تبدیل نمایند همچنانکه‌ اگر نظام پیشنهادات به خوبی طراحی و اجرا شود به ابزار قدرتمندی‌ برای توسعه روح خلاقیت و نوآوری و اجرای ایده‌های کارآفرینانه‌ بدل خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.