چکیده:
حمایت از اموال فکری با توسل به پوشش بیمهای، از مسائلی است که به دلیل ملموسنبودن خود مال و نیز خسارت وارده به آن همواره با تردید یا انکار شرکتهای بیمه و حتی صاحبان حقوق فکری روبرو بوده است. بااینحال ارزش بالای این اموال و جایگاهی که در پرتفوی شرکتهای تولیدی و تجاری کسب نموده است، اشخاص ذینفع را بر آن داشته است تا بهنحوی خود را در مقابل خطرات احتمالی مربوطه بیمه نمایند. این تلاش ابتدا به طرز محدود و در قالب بیمههای جامع و تمامخطری محقق شده است که با تمسک به اصول بیمهای بر شمول خطرات مالکیت فکری در آنها تأکید میشده است. لیکن پیشرفت فنون و محاسبات بیمهای و تغییر نگرش حقوقی، سبب ورود بیمهنامههای خاص و نوین به بازار شده است که این مقاله با رعایت سیر تاریخی تطور آنها به معرفی و تحلیل بیمهنامههای عام و خاص دراینباره پرداخته است تا مقدمهای برای اتخاذ آنها در صنعت بیمۀ ایران قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بیمه مالکیت فکری: گذار از بیمه نامه های عام و سنتی به بیمه نامه های خاص و نوین 1 تاریخ دریافت : ١٣٩٢/٠٨/١٩ سعید حبیبا 2 تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/٠٦/١٦ مجتبی اشراقی آرانی 3 نسیم حنیفی چکیده حمایت از اموال فکری با توسل به پوشش بیمه ای، از مسائلی است که به دلیل ملمـوسنبـودن خود مال و نیز خسارت وارده به آن همواره با تردید یا انکار شرکت های بیمه و حتی صـاحبان حقوق فکری روبرو بوده است .
بیمه های جامع مسئولیت مدنی با گسترش نقض حقوق فکری و در نتیجه افزایش دعاوی مالکیت فکری، شرکت ها برای حمایت از خود در مقابل آثـار زیانبـار ایـن دعـاوی بـه جسـتجوی پوششـی براساس بیمه نامه های موجود پرداختند.
بخشی از موضوع ایـن بیمـه نامـه ، خسـارات تبلیغـاتی٤ را پوشش میدهد که براساس تفسـیر غالـب ، دعـاوی مالکیـت فکـری را هـم شـامل میشود؛ بیشتر بیمه نامه ها خسارات تبلیغـاتی را بـه ایـن صـورت تعریـف کـردهانـد: «خسارتی است که از عمل غیرقانونی ارتکابی در طول مدت بیمه نامه ناشی شـده و در جریان فعالیت های تبلیغاتی بیمه گذار رخ میدهد؛ به گونه ای که این خسارات از تجاوز به حریم خصوصی افراد، کپیبرداری غیرقانونی، رقابت غیرمنصفانه یا نقـض 5 کپیرایت ناشی میگردد».
امـا به طورمعمول، همگی فعالیت های تجاری بیمه گذار تحت پوشش این نوع بیمـه نامـه قرار میگیرد اگرچه آنچه بیمه میشود نه فعالیت بیمه گذار بـه طـورکلی، بلکـه تنهـا خطراتی است که در بیمه نامه تصریح شده اسـت .