چکیده:
انتخابات تحت تاثیر عوامل مختلفی تقویت یا تضعیف میشود که یکی از آنها رسانه های جمعی به صورت عام و رسانه ملی به صورت خاص ، است . از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقـش رسانه ملی در رفتار انتخاباتی شهروندان شهر اصفهان بوده است .این پژوهش ، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ، با حجم نمونه ٣٨٤ نفر در میـان شـهروندان بـالای ١٨ سـال مناطق چهارده گانه کلانشهر اصفهان در نیمه اول سال ١٣٩١ انجام شده است . روش نمونه گیری نیز سهمیه ای بوده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که رسانه ملی بر افزایش میزان مشارکت شهروندان در انتخابات و گرایش رایدهی شهروندان اصفهانی تاثیرگـذار اسـت . همچنـین ، بـین عوامل برون سازمانی رسانه با رفتار انتخاباتی رابطه معناداری مشاهده نمیشود، اما بـین متغیرهـای مستقل دینداری، تحصیلات ، عوامل درون سازمانی رسانه ، عوامل اجرایی نقش های رسانه و سن ، با رفتار انتخاباتی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی با رفتار انتخاباتی رابطه معکوس دیده میشود و زنان بیشتر از مردان در انتخابات شرکت میکنند.
خلاصه ماشینی:
Piero بررسی این مطالعات نشان میدهد که موضوع نقش ارتباطات و رسانه هـای همگـانی، بـه عنوان مهم ترین عامل شکل دهی به افکار عمومی، عقاید و بـاورهـای سیاسـی ـ اجتمـاعی مردم در فعالیت های انتخاباتی که به نحوی با مشـارکت سیاسـی مـرتبط اسـت ، بـه طـور خاص مورد بررسی قرار نگرفته است .
پرسش اصلی پژوهش شیخ الاسلامی و عسگریان (١٣٨٨) بـا عنـوان «سـازه انگـاری، رسانه و رفتار انتخاباتی در ایران » این است که مشارکت مردم در انتخابـات ، بـه عنـوان یکی از شاخص های اصلی توسعه سیاسی، بر اساس چه معیارها و ملاکهـایی صـورت میگیرد و ایفای نقش رسانه ها در تعیین و یا جهت دهی به این ملاکها چگونـه اسـت ؟ از آنجا که مفهوم «هویت » جوهریه فرانظریه سازه انگاری را شکل میدهد.
اسماعیلی و موحدیان (١٣٨٨) در بررسی عملکرد رسانه ملی در انتخابـات مختلـف نشان میدهند دست اندرکاران با درک تحولات عمیق صورت گرفته در عرصه ارتباطات جهانی و انقلاب اطلاعاتی ـ که عملکرد شـبکه هـای رادیـو و تلویزیـونی و سـازوکـار برنامه سازی را با هدف اقناع و ترغیب مخاطب به پذیرش پیام هـای خـاص سیاسـی بـه طور کامل دگرگون کرده است ـ سعی دارند خود را با این تغییرات همگـام سـازند.
در پژوهش حاضر، در مجموع دینداری، تحصیلات ، عوامـل درون سـازمانی رسـانه ملی، سن و عوامل اجرایی نقش های رسانه ملی تأثیر مستقیم و مثبتی بر رفتار انتخابـاتی پاسخگویان دارند و این به معنای آن است که با افزایش متغیرهای یاد شـده ، نسـبت بـه رفتار انتخاباتی پاسخگویان نیز بیشتر میشود.