چکیده:
سیستم اطلاعات مدیریت مفهوم پویایی است که در معرض تغییرات زمانی و تغییرات فرایند مدیریت قرار دارد،سیستمهای اطلاعاتی را باید تحت بررسی و اصلاح مداوم نگاه داشت تا بتواند نیازهای اطلاعاتی را در کلیه سطوح سازمانی برآورده نماید، امروزه به دلیل رشد رایانه و فنآوری اطلاعاتی و ارتباطاتی دوره عمر حیات سیستمهای اطلاعاتی کوتاهتر گشته است از این رو ایجاب مینماید که به تشخیص نیازهای یک سیستم اطلاعاتی و تجدیدنظر بر روی آن و جانشینی آن به وسیله سیستم اطلاعاتی جدید و بهتر اقدام نمود.سیستمهای اطلاعاتی همچون سایر سیستمها دارای"چرخه حیات"میباشند،به عبارتی آنها نیز روزی دوره عمرشان به پایان میرسد و ممکن است بیهوده و مستمسک شوند و در صورتی که به موقع جایگزین نشوند،از بین خواهند رفت.یک سیستم اطلاعات کارا و اثربخش به محض اینکه سازمان به تغییر نیاز داشته باشد به وسیله یک MIS جدید و بهتر جایگزین میشود. تکامل تدریجی یک سیستم اطلاعات را"چرخه شکلگیری MIS "مینامند.در این مقاله پس از معرفی سیستمهای اطلاعاتی و منحنی حیات MIS ،لزوم طراحی مجدد یک سیستم اطلاعاتی و چگونگی تجدیدنظر و جانشینی یک سیستم مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"12 منحنی حیات یک سیستم اطلاعاتی منحنی حیات سیستمهای اطلاعات( ISLC )7شامل 4 مرحله میباشد که عبارتند از بسط یک سیستم8(طراحی)،تحققپذیری9، نگهداری10و استهلاک11(12) تفاوت بین GSLC "و ISLC در مرحله چهارم است،چرا که به ندرت سیتمهای اطلاعاتی از نظر فیزیکی مستهلک میگردند،بلکه در مرحله بیهودگی از کار افتادگی قرار میگیرند بدین ترتیب که بازدهی مطلوب عملکردشان در مقابل سیستمهای جدید کاهش مییابد و این به دلیل پیشرفت تکنولوژی سختافزاری و نرمافزاری (بهتصویرصفحهمراجعهشود) و شواهد آن افزایش هزینههای اجرایی و کاهش کارایی سیستم است (12) بررسی دلایل شکست و موفقیت سیستمهای اطلاعاتی در حدود 75 درصد تمامی سیستمهای اطلاعاتی بزرگ ممکن است به عنوان سیستمهای شکست خورده در نظر گرفته شوند،هر چند که این سیستمها در حال تولید هستند،اما آنها وقت و پول زیادی را صرف پیادهسازی خود میکنند و یا مؤسسات اقتصادی نمیتوانند منافعی را که در نظر داشتهاند از این سیستمها ببرند.
(بهتصویرصفحهمراجعهشود) شکل شماره(1):محیطهای مشکلزا در سیستمهای اطلاعات مدیریت 2-رضایت کاربران سیستم که از طریق مصاحبه و پرسشنامه اندازه گیری میشود این اقدام ممکن است در برگیرنده نقطه نظر کاربر درباره دقت،صحت،متناسب بودن با نیازهای اطلاعاتی کاربر با کیفیت سرویس ارائه ش ده یا در صد زمانی که سیستم بدون اشکال و به خوبی عملکرده و قابل استفاده بوده است باشد.
در واقع یک سری وظایف سیستماتیک باید انجام گیرد تا سیستمهای اطلاعات مؤثری ایجاد شود،و برای شکلیگری یک سیستم گذر از مراحل استانداردی لازم است که هر یک به فعالیتهای مدیریتی نیاز دارد،که این فرایند را چرخه شکلگیری سیستمهای اطلاعاتی نامیده میشود که شامل مطالعه و تحلیل، انتخاب و طراحی،راهاندازی و مدیریت نگه داری سیستم است."