Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت فناوری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فناوری، فنی، مدیریت فناوری، اطلاعات، فناوری اطلاعات، رایانه، تولید، سیستم‌های اطلاعاتی مدیریتی، رقابتی، توسعه

در شرایط جهانی امروز و با توجه به تجارب و شواهد به دست آمده و واقعیتهای موجود،نقش محوری و کلیدی فناوری در رشد و توسعه بنگاهها و در نتیجه کشورها،امری روشن و تردیدناپذیر است.در این میان،کشورها،سازمانها و بنگاهها (کوچکترین واحد تولیدکننده در اقتصاد)برای کاهش زیانهای ناشی از فرایند جهانی شدن اقتصاد جهانی شدن اقتصاد و ادامه بقای خود ناگزیر از پذیرش شرایط جدید و محیط رقابتی با بهره‌گیری از ابزارها و ساز و کارهای مختلف هستند.بدیهی است تنها با اتکا به ابزارهای‌ سنتی،بدون بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و رقابتی و بدون استفاده از الگوهای نوین مدیریتی،این نوع فناوری‌های نمی‌توانند توفیق لازم را در این بازارها به دست آورند.از این رو است که امروزه مدیریت فناوری به عنوان یکی از موضوعهای اصلی و مهم موسسات صنعتی،تجاری و خدماتی محسوب می‌گردد.

خلاصه ماشینی: "از جمله وظایف اصلی مدیریت فناوری،می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود)مدیریت تحقیق و توسعه (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود)مدیریت نوآوری (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود)برنامه‌ریزی فناوری (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود)مدیریت استراتژیک فناوری از سوی دیگر،از دیدگاه کلان، مدیریت فناوری دانشی است‌ که به تدوین اجرای سیاستهایی جهت مواجهه با تغییرات فنی و استفاده موثر از آن و تاثیر فناوری بر جامعه،سازمانها،افراد و طبیعت می‌پردازد و هدف از آن،هدایت و تشویق نوآوری، افزایش رشد اقتصادی و کمک به استفاده مسئولانه از فناوری‌ در جهت منافع بشریت است. از دلایل عمده اهمیت (به‌تصویرصفحه‌مراجعه‌شود) مدیریت فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 1-حسابداری 2-کنترل مدیریت مالی 3-مدیریت عملیات و تولید 4-بازاریابی 5-مدیریت منابع انسانی 6-رفتار سازمانی 7-سیستم‌های اطلاعات مدیریت تحو لات سریع فناوری حجم و سرعت تغییرات تکنولوژی در سالهای اخیر آنقدر گسترده و وسیع بود،که تعقیب آن توسط افراد و سازمانها، بسیار دشوار شده است. از آنجا که این دو عامل،تاثیر انکارناپذیری در فرایند نوآوری‌ فنی و خلق مزیت رقابتی در سطوح مختلف دارند،در سطوح‌ خرد در بنگاههای اقتصادی،هزینه‌های بسیاری را صرف انجام‌ فعالیتهای تحقیق و توسعه‌3می‌کنند تا ضمن دستیابی به‌ فناوری‌های مورد نیاز،آنها را در محصولات و فرایندهای خود به‌ کار گرفته و از این طریق،محصولات و کالاهای قابل رقابت در بازارهای مختلف ارائه کنند. از این مدیریت فناوری‌ به عنوان مقوله‌ای میان رشته‌ای،سعی در یکپارچه‌سازی دیدگاه‌ مدیران به تحقیقات،انتقال فناوری،توسعه محصولات و فرایندهای جدید،تجاری‌سازی فناوری،کسب توان رقابتی از طریق فناوری و در نهایت یکپارچه‌سازی تمامی این موارد در استراتژی کلی بنگاههای اقتصادی داشته و در سطح کلان،به‌ مدیران عالی کمک می‌کند تا با سیاستگذاریهای مناسب،تمامی‌ تلاشهای پراکنده ملی در مسیر توسعه فناوری را هماهنگ و جهت‌دهی کرده و با فراهم آوردن زیرساختهای لازم و حضور هوشمندانه،موجبات توسعه پایدار و افزایش توان رقابت ملی را فراهم آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.